Nu kommer fartbøden fra udlandet hjem til døren
Nye regler gør det nemmere for udenlandske myndigheder at opkræve bøder for færdselsforseelser i fremtiden.
Når du i fremtiden bevæger dig ud på Europas lande- og motorveje, kan det betale sig at holde ekstra øje med speedometeret, eller tjekke efter om sikkerhedsselen er spændt.
Et nyt EU-tiltag gør det nemlig nemmere for udenlandske myndigheder at indkræve bøder fra danskere, der har brudt færdselsloven i europæiske lande som Tyskland, Frankrig og Spanien.
Det betyder, at alle EU-lande får adgang til hinandens motorregistre med henblik på nemmere at kunne sende eksempelvis en fartbøde fra Tyskland til en dansk bilist – og omvendt.
Ifølge Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos FDM, kan det betyde, at mange danskeres lemfældige holdning til færdselsovertrædelser i udlandet i fremtiden bør ændre sig.
– I gamle dage er der utvivlsomt mange, der er sluppet af sted med at køre for stærkt i eksempelvis Tyskland, fordi de aldrig hørte noget fra myndighederne, eller fordi bøden aldrig nåede frem. Det er nok snart en saga blot, siger Dennis Lange til Ritzau Fokus.
Træder i kraft til maj
Ifølge Justitsministeriet forventes det nye tiltag at være endeligt oppe og køre den 6. maj 2017.
Dog kan udenlandske myndigheder allerede nu med en lille omvej sende bøder til danske bilister.
– Udenlandske myndigheder har i dag mulighed for at anmode danske myndigheder om bistand til at inddrive bøderne hos de danske bilister, lyder det i en skriftlig meddelelse fra Justitsministeriet.
Bøden ankommer med posten
Når tiltaget er klar til maj, får de udenlandske myndigheder direkte adgang til det dansk motorregister, så de bare kan sende bøden med posten. Den mulighed er Dennis Lange sikker på, at de europæiske lande vil benytte sig af.
– Som udenlandsk myndighed har jeg svært ved at se, hvorfor de ikke skulle gøre det, lige som jeg heller ikke skulle kunne se, hvorfor de danske myndigheder ikke skulle sende en bøde videre til en tysker eller en spanier, siger han.
Bliver du stoppet af en politibil i de europæiske lande, er der mange betjente, der kræver betaling af bøden med det samme. Det gør mange danske betjente også, og Dennis Lange tror, at denne procedure fortsætter de nye regler til trods.
– Disse nye regler henvender sig mest til de bøder, der bliver givet, uden at der er en betjent til stede – altså fotovogne, fartfælder og lignende – hvor de ikke har fat i bilisten.
– Så hvis du rent fysisk bliver stoppet af en betjent, og du er i et område, hvor de kan kræve bøden på stedet, så forventer jeg, at de vil fortsætte med at gøre det, siger Dennis Lange.