Nu kan du undgå de farlige højresvingsulykker
En del cyklister mister hvert år livet i højresvingsulykker. Nyt tiltag skal mindske antallet.
Undgå højresvingsulykker. Jo tak, meget gerne.
Newsbreak.dk har gang på gang fortalt om de – ofte – fatale ulykker: Et nyt tiltag skal være med til at mindske antallet.
Enhver cyklist kender nok den lidt ængstelige følelse, når man holder på sin cykel i et kryds lige ved siden af en stor lastbil, der venter på at dreje til højre.
Har chaufføren set mig? Vil lastbilen holde tilbage, når jeg kører frem for grønt?
Nu får cyklisterne lidt bedre mulighed for at føle sig trygge.
I den kommende tid vil udvalgte trafikkryds i tre af kommunerne i Region Syddanmark blive udstyret med ekstra tiltag, der skal beskytte cyklisterne mod at blive involveret i højresvingsulykker. Det skriver Vejdirektoratet på sin hjemmeside.
Se flere billeder hos Local Eyes.
Det drejer sig blandt andet om tilbagetrukne stopstreger, blå cykelfelter og tidligere grønt lys (førgrønt) for cyklister.
– Vi kan se, at højresvingsulykkerne typisk sker i byerne, hvor trafikken er tæt, og der er meget at holde øje med for både lastbilchauffører og cyklister. Derfor er det i den type kryds, vi skal sætte ind med nye sikkerhedstiltag, der kan give begge parter større mulighed for at se hinanden, så ulykkerne i højere grad kan undgås, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets afdeling for Trafiksikkerhed og cykling.
Tildeling af puljemidler
Det skal blandt andet ske gennem tildeling af puljemidler fra Pulje til forebyggelse af højresvingsulykker. Med puljen har kommuner kunnet søge om tilskud til projekter, der kan mindske risikoen for højresvingsulykker.
Det har 14 kommuner fordelt over det meste af landet benyttet sig af hen over sommeren 2017.
– Vi har modtaget flere gode ansøgninger, end der var midler til i puljen, men vi har lagt vægt på, at midlerne bliver brugt til tiltag, som vi ved har en god effekt mod højresvingsulykker, siger Marianne Foldberg Steffensen.
I Region Syddanmark får kommunerne Kolding, Varde og Vejen midler til blandt andet markeringer med nye signaler, tilbagetrukket stopstreg for bilister samt blå cykelfelter og cykelsymboler så man kan undgå højresvingsulykker.
Puljen skal udmøntes inden udgangen af 2017, og tiltagene vil derfor allerede kunne ses på vejene i løbet af efteråret.
Højresvingsulykkerne sker i kryds
Vejdirektoratet offentliggør samtidig en ny undersøgelse af højresvingsulykker, der er sket inden for en 10-årig periode fra 2006-2015. Undersøgelsen viser, at højresvingsulykkerne især er sket i firbenede, signalregulerede kryds i byer.
Den undersøgelse kan du se HER.
Hovedparten af ulykkerne er sket i dagslys og i tørt føre, og kun i fem procent af tilfældene har der været vejarbejde i forbindelse med ulykken. I alt er 198 cyklister blevet dræbt eller er kommet til skade i en højresvingsulykke på de 10 år, Vejdirektoratet har undersøgt fra 2006-2015.
Undgå højresvingsulykker ved synlighed
– Vejdirektoratets undersøgelse af højresvingsulykker viser, at det har været rigtigt at satse på tiltag, der kan adskille eller synliggøre cyklister og bilister for hinanden i trafikken. Der er fortsat udfordringer med højresvingsulykker, og ikke alt kan løses med ny infrastruktur, men vi skal holde fast i de redskaber, som vi ved virker, siger Marianne Foldberg Steffensen.