Nu får Østerbro egen lokalavis
Med en helt ny lokal ugeavis bliver Østerbro i denne uge den seneste front i en langvarig lokalaviskrig, som har præget hovedstaden.
Udgiveren bag Lokalavisen Frederiksberg – og søsteraviser i flere andre bydele – lancerer Lokalavisen Østerbro, der bliver direkte konkurrent til Østerbro Avis, bydelens eneste ugeavis og med børsnoterede Søndagsavisen/North Media som ejer.
»Østerbro har et stort og broget butiksliv med mange specialbutikker og gode restauranter. Samtidig er Østerbro blandt Københavns kulturelle sværvægtere med flere teatre og spillesteder, hvilket passer perfekt til Lokalavisernes profil. Vi har blandt andre BTs tidligere boganmelder, Holger Ruppert, tilknyttet, ligesom vi anmelder teaterforestillinger,« udtaler Michael Engelbrecht, udgiver og ansvarshavende chefredaktør for Lokalavisen Frederiksberg og aflæggere.
Mens dagbladene generelt døjer med at tjene penge på grund af finanskrisen og gratislæseri på nettet, så bugner en del ugeaviser fortsat af reklamer fra ejendomsmæglere, lokale supermarkeder og andre handlende – selv om ugeaviserne, især i hovedstaden, til gengæld lider under mange »nej tak«-skilte på postkasser og brevsprækker.
Kamp med mange fronter
Med Lokalavisen Østerbros entre sker en optrapning af kampene på det københavnske lokalavismarked, der er domineret af fire parter.
I 2013 trådte Søndagsavisen for alvor ind på scenen ved at købe otte lokalaviser på Frederiksberg og i København af Berlingske-koncernen, hvor alt var sat til salg af den daværende britiske ejer, Mecon. Blandt de overtagne aviser er netop Østerbro Avis, som tilbage i 2009 overtog en anden ugeavis, stiftet to år tidligere også med navnet Lokalavisen Østerbro.
Hovedmodstanderen for Søndagsavisen er lokalavis-alliancen, som især består af Lokalavisen Frederiksberg-huset, der er knopskudt med udgivelser på Vesterbro samt – som omtalt af Berlingske Business – i Valby og Vanløse. Alliancen omfatter også Lokalavisen Amager og Brønshøj-Husum Avis.
Udkommer en gang om måneden
JP/Politiken står stærkt i Nordsjælland og Københavns nordlige forstæder med en stribe lokalaviser, mens Vestegnen og Sydkysten mod Køge er domineret af Sjællandske Medier, som også udgiver Dagbladet og Frederiksborg Amts Avis.
På Østerbro skal den nye lokalavis udkomme en gang om måneden frem til nytår og derefter hveranden uge – med ugentlige udgivelser som slutmål. Samme model brugte udgiver Michael Engelbrecht i Vanløse og Valby, og det købehavnske mediehus kommer nu op på at nå 130.000 brevsprækker – få måneder efter at have fejret sit ti års jubilæum.
Valby-udgaven får fra nytår udvidet sit oplag og udgivelsesområde, der kommer til at omfatte hele Sydhavnen, både det »gamle« kvarter på fastlandet og den nye udviklingsbydel med omfattende nybyggeri.
Berlingske sælger fra
Berlingske Media har helt trukket sig helt ud af lokalavismarkedet som led i en langvarig salgsproces, som blev igangsat i 2012 og omfattede hele koncernen. I Østdanmark er alle ugeaviser solgt fra – til blandt andre Sjællandske Medier, Søndagsavisen og JP/Politiken. De to sidste frasalg skete i november 2013.