Nu falder bødehammeren
Fra den 1. oktober kommer det til at koste dyre bøder at krydse miljøzoner i køretøjer, der ikke overholder kravene.
Det er nu ved at være to måneder siden, at den nye lov om miljøzoner trådte i kraft.
Newsbreak.dk har tidligere nævnt, at der grundet en overgangsperiode, dog ikke faldt bøder, selv om loven blev overtrådt.
Men nu falder bødehammeren for alvor.
Bøderegn
På den første måned efter loven om miljøzoner trådte i kraft, havde 3000 bilister i alt forbrudt sig mod loven.
Men på daværende tidspunkt blev der indført en overgangsperiode.
Det vil altså sige, at de mange bilister, der forbrød sig mod den nye lov, ikke modtog bøder for det. De blev derimod advaret om, at de var risiko for at få bøder.
Det bliver anderledes nu. For fra torsdag den 1. oktober 2020 falder bødehammeren.
Det vil altså sige, at bilister, der torsdag krydser miljøzoner i en bil, der ikke lever op til kravene, får en bøde på 1500 kroner. Sådan vil det være fremover.
Rammer disse bilister
Det er ikke alle køretøjer, der bliver ramt af loven om miljøzoner. Som udgangspunkt er det den tunge trafik, der rammes.
Loven om miljøzoner rammer blandt andet varebiler.
For varebiler gælder, at de skal være registreret første gang den 1. januar 2007 eller senere. Hvis ikke skal der være monteret partikelfilter på varebilen.
Desuden gælder det også alle diseldrevne varebiler uanset hvilken farve nummerplade, varebilen har.
Det omfatter også busser og lastbiler. For dem gælder det, at de skal være registreret første gang den 1. oktober 2009 eller senere, hvis ikke der i forvejen er monteret et partikelfilter på lastbilen eller bussen.
Det forventes dog at reglerne bliver strammet yderligere de kommende år.
Dækker byerne
Målet med miljøzonerne er ifølge Miljøstyrelsen at sikre en renere luft til danskerne. For i sidste ende vil den renere luft også betyde en bedre sundhed for borgerne.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at miljøzonerne giver op til 20 færre for tidlige dødsfald om året. Derudover kommer sparede sygedage, færre hospitalsindlæggelser og færre astmaanfald.
Ifølge Miljøstyrelsen omfatter miljøzonerne og dermed også loven København, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus og Odense Kommuner.
Årsagen til det kun er de kommuner, er, at det er områder, hvor mange mennesker bor, arbejder eller deltager i kultur- og fritidsaktiviteter.
Det nye ved loven, der trådte i kraft den 1. juli 2020 er, at miljøzonerne også omfatter varebiler. Ifølge en rapport fra Miljøstyrelsen har miljøzonerne i samarbejde med miljøbusdrift allerede sikret et fald på godt 60 procent i udledningen af de sundhedsskadelige partikler fra den tunge trafik.