Nu er der en tidsplan for indkaldelse af danske VW-biler
For at planen kan sættes i værk, skal de danske myndigheder dog først godkende Volkswagens løsningsforslag.
Hvis de danske myndigheder godkender det løsningsforslag, som den tyske bilgigant er kommet med i forbindelse med NOx-skandalen, så ligger der nu en plan for, hvornår Volkswagen-ejere skal have deres biler på værksted for at få lavet en opdatering.
Det viser et dokument fra den tyske typegodkendelses-myndighed, Kraftfahrt-Bundesamt, som Ritzau har fået fra Trafik- og Byggestyrelsen.
Volkswagen Danmark bekræfter planen.
– Det er den plan, vi kommer til at arbejde ud fra, når vi en gang får godkendelsen, fortæller pressechefen i Volkswagen Danmark, Søs Righolt, til Ritzau.
De 50.000 Volkswagen-biler skal på værksted i tre omgange.
Biler med 2,0 liters-motorer skal på værksted fra uge 9, biler med 1,6 liters-motorer skal på værksted fra uge 22, og biler med 1,2 liters-motorer må vente til uge 39, før de får den nødvendige softwareopdatering.
Det betyder, at bilejere med 1,2 liters-motorer kommer til at vente cirka et år, fra skandalen begyndte, og til fejlen bliver rettet. Det kræver stadig, at Trafik- og Byggestyrelsen godkender løsningsforslaget.
– Det er klart, at når der er så mange biler, der skal på værksted, er det vigtigt, at man laver en tidsmæssig køreplan, hvor også logistikken hænger sammen, så vi ikke står med 50.000 utilfredse kunder på vores værksteder i uge 9, siger pressechefen.
Volkswagen Danmark mener ikke, at det under omstændighederne er lang tid at vente for de berørte forbrugere.
– Hvis det var en situation, hvor man ikke kunne bruge bilerne, så ville det være lang tid at vente, men det er jo ikke realiteten her. Bilerne fungerer fint, siger Søs Righolt.
Verden over er 11 millioner Volkswagen-dieselbiler berørt af skandalen, som blev opdaget af amerikanske myndigheder i slutningen af september sidste år. Otte millioner af bilerne er solgt i EU.
I september sidste år erkendte VW over for de amerikanske myndigheder, at skjult software installeret i bestemte dieselbiler “kunne registrere, hvorvidt et køretøj blev brugt under test i et laboratorium eller på landevejen”, hvor det udleder mere forurening.
I Danmark er cirka 90.000 biler berørt – heraf er omkring 50.000 Volkswagen-biler.
/ritzau/