Nu er Apple kongen af den danske mobiltrone
Apple slår Samsung som danskernes foretrukne mobil-brand
Apple har haft et godt julesalg i Danmark af iPhone-telefoner og banker dermed ærkerivalen Samsung af pinden som Danmarks bedst sælgende mobilmærke. Til gengæld går iPad-salget tilbage, fordi billigere mærker løber med danskernes hjerter.
Det viser nye tal fra analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt.
Apple sidder nu på 44 procent af smartphonemarkedet i Danmark, hvor Samsung i oktober-december stod for 32 procent af alle leverede telefoner. Sony er en klar treer med en markedsandel på 12 procent, mens LG Electronics sidder på fire procent, og Nokia – hvis mobildel nu ejes af Microsoft – ligger på femtepladsen med en markedsandel på tre procent.
Ny topmodel på vej
Det er de nye iPhone-modeller, som også i Danmark har trukket Apple op. Den amerikanske producent lå i juli-september på 37 procent af det danske smartphonemarked, hvor Samsung knebent holdt sin førsteplads med 38 procent men altså nu er overhalet.
Samsung ventes dog i næste uge på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress i Barcelona, at præsentere sin nye topmodel, Galaxy S6, som skal forsøge at vinde de tabte markedsandele tilbage.
Smartphonesalget i Danmark rundede i julekvartalet 828.300 styk mod 778.700 for et år siden. Til gengæld er salget af de såkaldt almindelige mobiltelefoner uden smartphonefunktioner faldet stort, nemlig til 40.600 styk mod 134.900 op til julen 2013. 42 procent af de almindelige mobiltelefoner er de populære Doro-telefoner, som med sine store og få taster appellerer til især ældre. Nokia-telefoner udgør 23 procent og Samsung-telefoner – typisk klaptelefoner – 15 procent.
Billigere tavle-PCer presser de store
Også salget af tavle-PCer er vokset betragteligt. I oktober-december nåede det 828.300 styk i Danmark eller 50.000 flere end for et år siden, viser IDCs tal.
Apple er det mest populære mærke. 41 procent af alle tavle-PCer er således iPads, men i kvartalet forinden sad Apple på halvdelen af det danske salg. Også Samsung er gået tilbage – fra 17 procent gennem hele 2014 til nu 11 procent.
Billigproducenten Denver besætter tredjepladsen med 10 procent af markedet, mens kinesiske Lenovo – verdens største PC-producent og ejer af den tyske elektronikproducent Medion samt nu også den amerikanske mobilproducent Motorola – må nøjes med 6 procent. Lenovo er også i Danmark det mest populære PC-mærke.
Kinesiske Huawei, som blandt andet står for TDCs mobilnet i Danmark, er nummer fem med en markedsandel på fem procent af tavlecomputermarkedet.
2-i-1-PCer vinder anerkendelse – helst med Windows
Også de såkaldte 2-i-1-PCer, hvor skærmen kan tages af tastaturet og fungere som en selvstændig tavlecomputer, begynder at få et dansk publikum.
Op til jul blev der leveret 16.500 styk til det danske marked. Det er en kraftig fremgang fra sidste år, hvor der kun blev sendt 5.600 styk af sted. Siden er de dog faldet i pris, samtidig med at mange af modellerne har fået flere hestekræfter, og et stærkt stigende antal nu leveres med en normal Windows-installation og dermed fungerer som en helt traditionel bærbar computer, når tastaturet er sat på.
Microsoft besætter førstepladsen i Danmark med en markedsandel på 64 procent. Microsoft begyndte for et par år siden at producere sin egen 2-i-1-computer, Surface. De første modeller vandt intet større publikum, men den seneste, tredje udgave har fået bedre tag i folk og har også større skærm end forgængerne.
Den amerikanske PC-producent Dell besætter andenpladsen med 16 procent af det danske marked. Taiwanske Acer er nummer tre med 8 procent, ligeledes taiwanske Asus er nummer fire med 5 procent, og Hewlett-Packard (HP) kommer ind på femtepladsen med en markedsandel på 3 procent. HP er først for nylig begyndt at producere 2-i-1-computere.