Nu bliver adskillige danskeres biler tjekket
I en omfangsrig aktion vil Dækbranchen m.fl. tage øjemål af danskeres dæk.
Det er næppe længere en nyhed, at vinterdæk er sikrere end sommerdæk, når danske bilister færdes i trafikken i vintermånederne. Af samme årsag må det betragtes som et aktivt fravalg, når danskere ikke får skiftet dæk.
(Artiklen fortsætter under videoen)
Præcis hvor mange, der ikke gør det, vil dækbranchen sammen med blandt andre Rådet for Større Dæksikkerhed gøre op igen. Det foregår i ugerne fire og fem, hvor repræsentanter vil lave dæktælling, fremgår det af en pressemeddelelse.
Det betyder selvfølgelig også, at arbejdet allerede er i gang, og i 2020 er det faktisk blevet udvidet. I år har Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen nemlig besluttet at udvide vinterens dækkontrol til også at omfatte en kontrol af dækvalg på varebilerne.
Disse er senest kontrolleret i 2016 og der var tallene nedslående set i forhold til, hvor gode personbilsejerne er til at træffe det rigtige dækvalg, står det.
– Tæt ved halvdelen af varebilerne i 2016 kørte på sommerdæk om vinteren, fortæller Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed.
FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.
Det gælder også, at vinterdæk virker bedst – selv om der ikke er sne.