Nu ændrer Arla din mælk
Beslutningen er truffet for miljøets skyld.
Arla har droppet plastikskruelåget på mælkeproducentens økologiske mælk. Det er en beslutning, der vil dele vandene, lyder det fra andelsmejeriet selv. Men man gør det for miljøets skyld.
Arla skriver i en pressemeddelelse, at beslutningen rammer 74 millioner liter økologisk mælk, der hvert år sælges i Danmark. Samtidig sænkes emballagens samlede CO2-aftryk med 30%, og det er her, man finder årsagen til beslutningen.
”Vi og vores landmænd har en ambitiøs målsætning om at blive CO2-neutrale, og vi reducerer løbende vores udledning i alle led. En del af det arbejde er at reducere vores emballages CO2-udledning ved fx at mindske brugen af plastik. Det er derfor et aktivt valg, at vi nu fjerner skruelåget på økomælken,” siger Helle Müller Petersen, landedirektør i Arla Danmark, i pressemeddelelsen.
Med den beslutning bliver økologisk mælk fra Arla fremadrettet solgt med den foldelukning, der blev brugt før skruelåget blev en standard på Arlas mælkekartoner. Ifølge Arla kommer danske forbrugere til at opleve ændringen allerede fra i dag.
Det vil ikke kun vække glæde
Hos Arla ved man godt, at farvellet til skruelåget ikke vil vække begejstring hos alle Arlas kunder.
”Vi ved, at danskerne har en forkærlighed for skruelåget, men som Danmarks største fødevareproducent er det vores ansvar løbende at optimere vores produkter, så de går i spænd med både hverdagspraktik og den grønne dagsorden. Derfor fjerner vi nu skruelåget til fordel for en CO2-reduktion. Det valg håber vi, at danskerne vil bakke op om, mens vi sideløbende overvejer muligheden for at fjerne låget på flere af vores kartoner,” siger Helle Müller Petersen i pressemeddelelsen.
Mens de økologiske mælk i fremtiden bliver solgt uden skruelåg, fastholder Arla låget på den ikke-økologiske mælk. Indtil videre, lyder det i pressemeddelelsen.