Nordea-kunder vrede over lukning af mobilbank

Foto: Elo CHristoffersen (Arkivfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

Selvom Nordea for længst har lanceret en ny version af bankens Mobilbank, er en lang række kunder alligevel blevet vrede over, at banken i torsdags valgte at lukke ned for den gamle version.

Det betyder nemlig, at kunderne ikke længere kan få fuldt udbytte af budgettjenesten Spiir, der er med til at give et økonomisk overblik over forbrug og budget. I den gamle version af Mobilbanken kunne kunderne give Spiir adgang til posteringerne, så de automatisk blev trukket over til kundens oversigt i Spiir.

Men dette er foreløbig ikke muligt i Nordeas nye version af Mobilbanken, og det har fået omkring 100 Nordea-kunder til at udtrykke deres vrede på Nordeas Facebook-side.

Nordea: -Det handler om sikkerhed

Hos Nordea forklarer privatkundedirektør Torben Laustsen, at det handler om sikkerhed, hvilket ikke var sikret på den måde, som kunderne benyttede den gamle version af Mobilbanken på.

»Kunderne vælger at aflevere deres cpr-nummer og personlige kodeord til deres mobilbank til Spiir, og dermed får Spiir adgang til at logge sig ind, som om det var kunden. Det er imod alle vores anbefalinger om, at man ikke skal udlevere sit kodeord til tredjemand,« siger Torben Laustsen og tilføjer:

»I den gamle mobilbank var den økonomiske skade begrænset i den forstand, at du ikke kunne overføre penge mellem dine konti uden NemID-nøgle. Nu har vi udviklet den nye mobilbank, hvor der er nye funktioner i, herunder at du kan se mails og overføre penge mellem dine konti uden brug af nøgle. Og det er ikke klogt at give tredjemand adgang til.«

Men hvis kunden selv vælger at give oplysningerne videre, hvorfor er det så et problem for jer?

»Fordi det strider imod alle sikkerhedsmæssige retningslinjer. Det fremstår, som om det er kunden, der er logget ind. Vi har ikke mulighed for at se, om det er kunden eller Spiir, der er logget ind. Så hvis der bliver overført penge, kan vi ikke være sikre på, at det er kunden selv, der har gjort det, og det kan vi ikke acceptere,« siger Torben Laustsen og fortsætter:

»Derfor skal vi have bygget et system op med partnere, hvor vi har alle procedurer på plads, så der ikke er tvivl om, hvilke informationer kunderne giver andre adgang til.«

Spiir håber på genåbning af gammel version

Hos Spiir er forhåbningen, at Nordea vil genåbne den gamle version.

»Mit forslag er, at de åbner for det gamle mobilsite igen, men at de begrænser det til, at det kun er Spiir, der kan komme på. På den måde er det lukket for alle kunderne, der i stedet skal bruge den nye version af Mobilbank, som Nordea gerne vil have, men Spiir kan stadig hente data fra det. Det vil være en sikker måde,« siger Rune Mai, direktør i Spiir.

Han understreger samtidig, at Spiir beskytter kundernes data meget omhyggeligt og lægger utrolig stor vægt på sikkerheden.

Nordea afviser genåbning

Torben Laustsen afviser dog, at Nordea vil åbne den gamle version igen. Han siger, at banken er i gang med at finde en løsning, der indeholder den fornødne sikkerhed.

»Vi er i dialog med relevante leverandører, og så træffer vi et valg på baggrund af det,« siger Torben Laustsen.

Inkluderer det også Spiir?

»Det kan jeg ikke kommentere på.«

Bliver det en tredjepart, eller kan det blive en integreret løsning i Nordeas Mobilbank?

»Det er for tidligt at sige noget om på nuværende tidspunkt. Men vi vil jo gerne tilbyde de services, som er med til at skabe værdi for vores kunder.«

Hvad er tidshorisonten på, hvornår de her kunder får tilbudt en alternativ løsning?

»Det er også for tidligt at sige noget om nu.«

Mange af dem, der har skrevet på jeres Facebook-væg, truer med at skifte bank. Hvad er jeres melding til dem?

»Vi skal helt sikkert være bedre til at kommunikere på Facebook, og så er vi selvfølgelig kede af, at det her har givet besvær for vores kunder. Men jeg vil også gerne understrege, at der stadig er mulighed for at lave en løsning, hvor man lægger de her oplysninger manuelt over til Spiir, så det foregår helt sikkert,« siger Torben Laustsen.

6.000 Nordea-kunder berørt

Ifølge Rune Mai fra Spiir er det omkring 6.000 Nordea-kunder, der benytter sig at Spiirs tjeneste, hvor posteringerne automatisk trækkes over til Spiir. Rune Mai fortæller, at han forsøger at berolige de utilfredse kunder.

»Folk spørger os efter andre banker, som vi kan anbefale. Indtil videre har jeg svaret til alle sammen, at de lige skal holde lidt igen, og at vi lige venter og ser, om ikke Nordea skulle finde en midlertidig løsning, der gør, at de kan køre videre med Spiir, indtil vi får lavet en god løsning,« siger Rune Mai.

Powered by Labrador CMS