Nordea fyrer tusinder af medarbejdere
Tusinder af medarbejdere i Nordea må nu se sig om efter andet job.
Nordeas regnskab for tredje kvartal viser en tilbagegang i det ordinære resultat på fem procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Blandt andet derfor forbereder banken sig på en større sparerunde, hvor flere tusinde stillinger skæres væk.
– For at sikre vores konkurrenceevne på lang sigt planlægger vi yderligere at reducere antallet af ansatte og konsulenter med mindst 6000, hvoraf cirka 2000 er konsulenter, siger administrerende direktør Casper von Koskull i en kommentar til regnskabet.
Stine Wind, der er pressechef for Nordea i Danmark, kan endnu ikke sige, i hvor høj grad afskedigelserne kommer til at ramme bankens danske ansatte.
– Afskedigelserne vil ske på tværs af lande, og alle afdelinger vil blive berørt. Men det er ikke særligt konkret lige nu, og vi melder ud, når vi ved mere, siger hun til Ritzau.
Casper von Koskull løfter i sine kommentarer til regnskabet sløret for, hvordan det blandt andet kan lade sig gøre at klare sig med færre ansatte fremover.
Nordea har nemlig i september introduceret en såkaldt chatbot – en automatiseret kundeservicemaskine – der har svaret på 10.000 spørgsmål fra de norske kunder.
Og i december tager man en robot-rådgiver i brug, der kan give investeringsråd til kunderne, når de har brug for det.
– I de kommende år vil vi opnå stordriftsfordele ved at tage vores styrkepositioner til det næste niveau og skabe effektive og automatiserede enheder, siger direktøren i regnskabet.
Målet er en strømlinet enhed
Målet er i sidste ende at gøre op med den nuværende model, hvor Nordea arbejder på fire forskellige måder i Sverige, Finland, Norge og Danmark og i stedet skabe en mere samlet og strømlinet enhed.
I alt er det ledelsens forventning, at man kan spare 900 millioner euro på en række områder.
250 millioner euro skal findes ved at nedlægge flere filialer og i stedet afholde flere digitale kundemøder via internettet.
Samtidig forventer ledelsen af kunne finde 150 millioner euro ved at automatisere og centralisere kreditgivningen.
Besparelser skal hentes på it-området
De største besparelser forventes at kunne indhentes på it-området- Her er der 400 millioner euro at hente ved at indføre en højere grad af fælles it-platforme og dermed mindre kompleksitet i it-strukturen.
Outsourcing af it-opgaver forventes i den forbindelse også at kunne indbringe en gevinst.
Endelig er der angiveligt 100 millioner euro i besparelser på stabsfunktioner, blandt andet ved at sende opgaver til nærliggende lavtlønslande.
Det fremgik ikke af præsentationen, hvilken tidshorisont man arbejder med. Og så er det ikke nærmere specificeret, hvordan besparelserne fordeler sig på de fire nordiske lande, som Nordea hovedsageligt opererer i.
Stort overskud
Nordeas overskud efter skat i tredje kvartal lød på 1090 millioner euro, hvilket er 58 millioner euro færre end i tredje kvartal 2016.
Renteindtægterne ligger en lille smule under, men driftsresultatet før nedskrivninger og skat er knap 100 millioner euro lavere end for et år siden.
Nedskrivningerne faldt yderligere i kvartalet, og ifølge regnskabet kan halvdelen af dem tilskrives en presset olieindustri.
Nordea besluttede tidligere i år at flytte sit hovedkvarter fra Stockholm til Helsinki.
Nordea har i alt 31.918 ansatte.