Nokia-ejere mere tilfredse end Apple-købere
Danskernes foretrukne mobilmærker hedder – med meget kort afstand til de nærmeste konkurrenter – Nokia og Apple, men tilfredsheden med Apple-telefonerne falder, og færre vil købe en ny af slagsen næste gang.
Det fremgår af analysefirmaet EPSI Danmarks årlige undersøgelse af danskernes tilfredse med deres mobiltelefoner. Undersøgelsen bygger på omkring 1.000 telefoninterviews.
Konkurrencen om danskernes tilfredshed med mobiltelefonen er tæt. Der er kun små forskelle mellem de fire mest populære mærker – i rækkefølge Nokia, Apple, Samsung og HTC -, mens Sony på femtepladsen ligger lidt bagefter.
Nokia slår Apple
På en skala fra 0 til 100 scorer Nokia med Lumia-telefonerne som det store mærke 82,2 points i tilfredshed og slår dermed Apple af pinden. Apple høster 81,8 points i tilfredshed og er gået støt tilbage siden 2011, hvor Apple scorede 90,3 points, mens Nokia i samme periode er vokset fra 78,8 points til nu 82,2 points.
Nummer tre er sydkoreanske Samsung, verdens største mobilproducent, som får 79,8 points i tilfredshed af sine købere, en lille fremgang fra sidste års 78,4 points.
På fjerdepladsen er taiwanske HTC sprunget stort frem fra 80,1 points sidste år til nu 78,2 points. HTC har navnlig haft succes med sine One-telefoner, der i mange anmeldelser er blevet kaldt verdens bedste smartphonetelefoner.
Nummer fem – og en del efter konkurrenterne – er japanske Sony, som lander på 72,8 points i tilfredshed. Sidste år var resultatet 75,0 points, og i 2011 lå Sony helt oppe på 80,0 points. Sony har været nede i en bølgedal men har med sine nye Xperia Z2- og Xperia Z3-telefoner igen fået godt fat i markedet. Sidstnævnte kom i efteråret.
Apple-kunder er mindre tilfredse og mindre loyale
»I forhold til 2013 er Apples kunder mindre tilfredse og loyale i 2014. Sony oplever også en nedgang i kundernes tilfredshed, men loyaliteten lider ikke under dette, da den næsten ligger på niveau med 2013-målingen. HTC oplever som det eneste mobiltelefonmærke, at både kundernes tilfredshed og lyst til genkøb stiger,« skriver EPSI Danmark i sin analyse.
I 2013 ville 86,7 procent af dem, der har en Apple-telefon, vælge at købe en ny af samme mærke, når det blev nødvendigt; i 2014 er det gået tilbage til 83,2 procent. Omvendt er HTC sprunget frem fra 57,9 til 68,1 procent, der gerne tager en ny HTC-telefon i brug. Nokia, som i efteråret blev overtaget af Microsoft, der fortsætter produktionen af Windows-telefoner i Lumia-serien, er steget fra 67,8 procent sidste år til 69,3 procent i år, som gerne igen vælger Nokia. Samsung er som ærkerivalen Apple gået tilbage; 77,7 procent ville købe en ny Samsung-telefon nu, hvor det for et år siden var 79,0 procent. Sony-købernes loyalitet er vokset en anelse, fra 64,4 procent sidste år til nu 64,6 procent, der igen vil gå efter en Sony-telefon, når den nuværende skal skiftes.
EPSI har også spurgt til en række andre ting, der har indflydelse på danskerens valg af mobilmærke. Batterilevetiden får generelt lav karakter med Apple som den laveste. Omvendt scores der høje karakterere på mobiltelefonens styresystem og design. Her vinder Apple i begge kategorier, og ser man på kameraet, er det Apple, HTC og Sony, der går gladest ud af konkurrencen.