Nøddeskandale koster chefs datter alle poster

Newspaq
Offentliggjort Sidst opdateret

Utilfredshed med serveringen af en pose nødder har kostet dyrt for højtplaceret datter til topchef.

Formanden for det sydkoreanske flyselskab Korean Air, Cho Yang-ho, undskylder fredag, at hans datter sidste uge var skyld i, at et fly blev forsinket, fordi hun var utilfreds med den måde, hun fik serveret nødder på første klasse.

– Som formand for Korean Air og som far undskylder jeg til Koreas befolkning for min datters tåbelige opførsel, siger Cho Yang-ho.

– Uanset udfaldet af transportministeriets undersøgelse, træder Cho Hyun-Ah tilbage fra samtlige sine poster. Ikke bare som vicepræsident for Korean Air, men også fra alle stillinger hos vores samarbejdspartnere og datterselskaber, tilføjede han på en pressekonference i Seoul, hvorefter han efter koreansk skik bukkede dybt.

Cho Hyun-Ah var i sidste uge på vej fra New York til Seoul, da en stewardesse tilbød hende macadamia-nødder.

Serveringen vakte vrede hos Cho, som dels ikke havde bestilt nogen nødder, og som dels var forarget over, at nødderne kom i en plastikpose og ikke i en skål.

Hun mente, at det var udtryk for, at stewardessen var inkompetent og tilkaldte chefpurseren, der “kom med løgne og undskyldninger om personalets manglende kompetencer.”

Hun fik derfor flyet, som var på vej mod startbanen, til at vende tilbage til gaten i John F. Kennedys internationale lufthavn, så chefpurseren kunne forlade flyet.

Men Chos handlemåde under episoden, der fandt sted fredag, har påkaldt sig masser af kritik i Sydkorea. En række medier har fremhævet, at hun ødelægger landets rygte.

Korean Airlines har erkendt, at der var tale om en overreaktion, og tirsdag kom der så en meddelelse om, at Cho træder tilbage fra sin stilling, hvor hun havde den del af ansvaret for kabinepersonalet.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS