Ni dræbt i flyulykke: Sådan skete det

Svensk havarikommission arbejder på at klarlægge årsagen til søndagens flystyrt, der dræbte ni mennesker.

Ni medlemmer af en faldskærmsklub blev dræbt i ulykken. KLIK FOR FLERE BILLEDER. Foto: Scanpix
Ni medlemmer af en faldskærmsklub blev dræbt i ulykken. KLIK FOR FLERE BILLEDER. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Dele af en vinge på det fly, der søndag styrtede ned ved Umeå i Sverige, gik i stykker i luften.

Det bekræfter Peter Swaffer, der er leder af den svenske havarikommission, over for avisen Dagens Nyheter.

Kommissionen er mandag i gang med at undersøge årsagen til styrtet, der kostede ni mennesker livet.

Fire kilometers fald

De dræbte er piloten og otte faldskærmsudspringere, der var om bord i flyet. Syv er mænd og to er kvinder. Ofrene var svenskere og en enkelt svensk-amerikaner.

– En del af den ene vinge blev ikke fundet ved vraget, men et andet sted i nærheden. Den er brækket af i luften, siger Peter Swaffer ifølge det norske nyhedsbureau NTB.

Det forulykkede fly havde ikke en sort boks eller andet udstyr, der registrerer flyets færd i luften eller optager, hvad der bliver sagt i cockpittet.

Derfor må den svenske havarikommission forlade sig på vidneforklaringer, tekniske undersøgelser af vragdele og studier af videoklip og fotos, der viser, hvordan flyet snurrede mod jorden med næsen direkte nedad fra 4000 meters højde.

Endelig rapport tager tid

Havarikommissionens generaldirektør, Hans Ytterberg, nøjes på en pressekonference mandag klokken 17 med at bekræfte, at “dele af flyet blev separeret i luften”.

– Flyet var ikke helt, da det ramte jorden. Dele af det skiltes i luften, siger han.

Artiklen fortsætter under videoen

– Nærmere hvilke dele eller hvor store dele vil vi ikke spekulere i eller kommentere.

Han tilføjer, at det kan tage tid, inden havarikommissionens endelige rapport er klar. Det skyldes blandt andet, at havarikommissionen skal samarbejde med kolleger fra USA og Australien.

Det forulykkede fly er australsk fremstillet med amerikansk motor.

Flyet, der var af typen GippsAero GA8 Airvan, benyttes også af to andre faldskærmsklubber i Sverige. De har indstillet brugen af denne type fly, indtil årsagen til søndagens ulykke er klarlagt.

Powered by Labrador CMS