Nethandel vil slå grænsehandlen næste år

Grænsehandlen bliver i 2016 overhalet af indkøb på nettet. Det koster dyrt for staten, lyder det i en analyse.

Arkivfoto: Per Øxenholt.
Offentliggjort Sidst opdateret

I 2016 bliver de billige dåseøl ved grænsen slået af internettets mange udenlandske e-butikker.

Det skriver Jyllands-Posten baseret på en analyse fra interesseorganisationen Dansk Erhverv.

Ifølge analysen vil grænsehandlen over nettet stige til 12 milliarder kroner i 2016 og dermed overgå handlen i de fysiske grænsebutikker på ventet 11 milliarder kroner.

Det er resultatet af en stigning i handlen fra udlandet over nettet på 10-15 procent om året.

– Onlinekøb af varer i udlandet er nu et større problem end den traditionelle grænsehandel. Udfordringen vil vokse markant, for om fem år vil nethandel med varer købt uden for Danmark være næsten fordoblet, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel og transport hos Dansk Erhverv.

Kostede 6.700 arbejdspladser

Dansk Erhverv har regnet sig frem til, at onlinehandlen med udlandet i 2014 kostede 6700 arbejdspladser og 5,6 milliarder kroner i tabte skatter og afgifter til den danske stat.

Den øgede handel via nettet fra udlandet er dog ikke dårligt nyt for alle. Hos Forbrugerrådet bliver tallene positivt modtaget.

– Det giver forbrugerne bedre muligheder. Udvalget er større, og priserne er ofte lavere, siger Vagn Jelsø, vicedirektør i Forbrugerrådet, til Jyllands-Posten.

Alligevel advarer direktør i Dansk Detail forbrugerne om, at de skal tænke på de danske forretninger – også når de foretager indkøb med musen.

– Det er rigtig vigtigt, at man som dansk forbruger tænker over, hvor man lægger sine penge henne. De butikker som man gerne vil handle i i morgen, det er også dem, som man skal bruge i dag, siger direktør i Dansk Detail Jens Birkeholm til Ritzau.

Danske butikker foretrækkes

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel, viser undersøgelser da også, at danske netbutikker er foretrukket blandt danske forbrugere.

Men det kniber for de danske forbrugere, når det kommer til at skelne mellem danske og udenlandske netbutikker, vurderer Retail Institute Scandinavia over for Jyllands-Posten.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS