Næsten hver fjerde elev i folkeskolen har behov for støtte
23,4 procent af elever i 3., 6. og 9. klasse har ifølge lærere behov for støtte til blandt andet det faglig
Næsten hver fjerde elev i folkeskolens almenundervisning vurderes at have brug for støtte.
Det handler især om undervisningsrelaterede og faglige støttebehov.
Det fremgår af en undersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) har foretaget for Vibus - Vidensenhed for børn og unge med særlige behov i Børne- og Undervisningsministeriet.
Overskue og organisere opgaver
I undersøgelsen har man spurgt folkeskolelærere, hvordan de vurderer støttebehovet hos deres elever.
Her svarer lærerne, at 23,4 procent af eleverne i 3., 6. og 9. klasse i folkeskolen har et særligt behov for støtte.
De mest udbredte støttebehov blandt elever på tværs af klassetrin er støtte til at overskue og organisere opgaver, faglig deltagelse samt læsning og skrivning.
Lærerne udtrykker også, at de i nogle tilfælde oplever ikke at have tilstrækkelig kompetence til at håndtere visse situationer.
- Lærerne oplever i nogle tilfælde at mangle kompetencer og organisatoriske rammer for at imødekomme elevernes forskellige typer af støttebehov, viser undersøgelsen.
Håndtering af vrede og socialt sammenspil
- Det er især særlige behov, som kommer til udtryk gennem udadreagerende adfærd og stort fravær, som lærerne vurderer, at de mangler kompetencer til at håndtere, skriver ministeriet om lærernes svar.
Det er blandt andet at overskue og organisere opgaver, den faglige deltagelse samt læsning og skrivning, som flest elever har brug for støtte til.
Nogle elever har dog også behov for støtte til at håndtere vrede, fastholde skolegang samt det sociale samspil, fremgår af undersøgelsen.
Undersøgelsen skal være med til at belyse, hvordan elevernes støttebehov kan imødekommes i praksis. Den skal også bidrage til at inspirere skoler og specialundervisningstilbud til at integrere støtten.