Nabohjælps-selfie: Vind en pølsevogn

Tag en selfie med dine naboer og vind en pølsevogn, lyder det i en konkurrence om Nabohjælp. Foto: Iris/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

I dag lancerer Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden billedkonkurrencen ’Nabohjælps-selfie’. Konkurrencen skal minde os om at aftale nabohjælp, inden vi tager på sommerferie

Sommerferien står for døren, men mens vi holder ferie, skruer indbrudstyvene op for arbejdstimerne. Flere undersøgelser peger heldigvis på, at opmærksomme naboer er et af de mest effektive midler mod de uønskede gæster.

Med billedkonkurrencen ’Nabohjælps-selfie’ minder Det Kriminalpræventive Råd (DKR) og TrygFonden om, at vi skal huske at få aftalt nabohjælp, inden vi om lidt sætter kursen mod sommerhuset eller fjerne himmelstrøg.

Mere end 100.000 husstande tilmeldt

DKR og TrygFonden har sammen udviklet Nabohjælpsordningen, der udover gratis klistermærker også består af et effektivt advarselssystem samt en feriekalender til at koordinere, hvem der er hjemme.

– Når indbrudstyve udvælger boliger, vurderer de primært, hvor stor risikoen er for at blive opdaget – enten af boligejeren selv eller naboer i området. Så når vi ikke selv er hjemme, er det vigtigt at have allieret sig med naboen, der både kan holde øje med boligen samt hjælpe til at camouflere, at den står tom, forklarer Lone Harlev, projektleder for Nabohjælp fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden.

Over 100.000 husstande er tilmeldt ordningen, men det er vigtigt, at endnu flere kommer i gang – især op til sommerferien. Og hvem er bedre end danskerne selv til at formidle dette budskab.

Tag en selfie og vind en pølsevogn

Konkurrencen var en stor succes sidste år og opgaven er simpel: Tag et billede af dig selv, din nabo samt dit Nabohjælpsskilt og mind os alle om, hvad Nabohjælp er, og hvorfor det er godt.

– Vi modtog mange fantastiske billeder sidste sommer. Ved hjælp af fantasi, god humor og ganske få midler fangede mange essensen af Nabohjælp og værdien af det gode naboskab, så vi glæder os meget til at se, hvad folk finder på i år, siger Lone Harlev.

Powered by Labrador CMS