Musk sagsøger dansk virksomhed
Det sociale medie X hævder, at Ørsted og andres "ulovlige adfærd" har kostet platformen milliarder af dollar
Det Elon Musk-ejede sociale medie X sagsøger det danske energiselskab Ørsted på baggrund af anklager om at have aftalt en ulovlig boykot af X.
Det fremgår af et opslag på X fra Linda Yaccarino, administrerende direktør for det sociale medie.
Flere selskaber i søgelyset
Søgsmålet er rettet mod selskaberne Ørsted, CVS Health, Mars og Unilever som medlemmer af initiativet Global Alliance for Responsible Media (Garm). Det hører under gruppen World Federation of Advertisers, som også er sagsøgt.
Nyhedsbureauet Reuters skriver, at søgsmålet er blevet indgivet ved en føderal domstol i delstaten Texas.
En direkte konsekvens
I det står der, at annoncører igennem Garm-initiativet i fællesskab tilbageholdt "milliarder af dollar i annonceindtægter" fra X, som tidligere hed Twitter.
- Det er ikke en beslutning, som det var let at komme frem til, men det er en direkte konsekvens af deres handlinger, skriver X-direktøren om søgsmålet.
- Disse organisationer og deres ledelses ulovlige adfærd har kostet X milliarder af dollar.
Dykkede pludseligt
Ørsted meddeler til Ritzau, at selskabet ikke umiddelbart har nogen udtalelser til søgsmålet.
Reuters forsøgte tirsdag at få udtalelser fra World Federation of Advertisers samt CVS Health, Mars og Unilever. De svarede ikke umiddelbart på henvendelsen.
Annonceindtægter hos X tog et dyk, efter at Musk købte selskabet i 2022.
Var tilbageholdende
Nogle annoncører meddelte, at de var tilbageholdende med at betale for reklamer på det sociale medie. De frygtede, at deres selskaber ville stå side om side med skadeligt indhold, som tidligere ejere måske havde fjernet.
Til Reuters siger Christine Bartholomew, som er professor på University, at Buffalos juridiske fakultet og ekspert i karteldannelse, at den slags søgsmål om et ulovligt boykot kan være svære at forfølge.
Ingen lille sag
X vil i retten skulle vise, at der var en boykotaftale, som alle annoncørerne tilsluttede sig.
- At bevise det er ikke nogen lille sag, siger hun.
Professoren forklarer, at den slags aftaler for eksempel kan være mere uformelle.
Kan ikke tvinges
Selv hvis X får medhold, kan det sociale medie ikke tvinge selskaber til at betale for annoncer på sin platform, tilføjer hun.
Danske Ørsted udvikler, opfører og driver vindmølleparker og andre energianlæg. Selskabet har knap 9000 medarbejdere og havde i 2023 en omsætning på 79,3 milliarder kroner.