Motor hentet fra dybet: F-16-bjærgning skrider frem

De første vragdele af det F16 fly, der tirsdag styrtede i havet ud for Rømø, er nu blevet bjerget søndag d. 01.11.2015.Se RB kl.12.04. Bjærgning af havareret F-16 kampfly ud for Esbjerg, vragdel (vinge) løftes ombord, 01.11.2015, FOTO: OLE JOERN / redstar
Offentliggjort Sidst opdateret

Halevinge, pilotens sæde og motor fra et styrtet F-16-fly er nu blevet bjærget. Landingsstellet mangler stadig

Bjærgningen af et F-16-fly, som styrtede ned i Nordsøen ved et kontrolleret styrt i sidste uge, skrider mandag formiddag frem efter planen, og motoren er nu bjerget.

Det fortæller orlogskaptajn Øivind Bach. Han er chef for miljøskibet Gunnar Seidenfaden, der med sin 16 mand store besætning og 11 dykkere står for bjærgningen af flyvraget ud for Rømø.

– Vi startede igen i morges klokken 07.30. I dag har vi bjerget motoren til flyet og nogle andre stumper.

– Det skrider planmæssigt frem. Vejret er optimalt for operationen, siger Øivind Bach over telefon fra skibet til Ritzau.

Med motoren har besætningen fået bjærget en af de vigtige dele, som Forsvarets Havarikommission skal undersøge som led i efterforskningen af flystyrtet.

Fortsætter bjærgning

Bjærgningsarbejdet begyndte søndag. Her blev flyets halevinge og pilotens sæde blandt andet hentet op fra havets dyb.

Mandskabet benytter sig af sonar og undervandsrobotter udstyret med kameraer til at lokalisere flydelene.

Arbejdet fortsætter resten af mandagen, og i aften sejler Gunnar Seidenfaden til Esbjerg for at losse de fundne vragdele.

Skibet lægger så enten anker for natten ude på havet, eller også bliver skibet i Esbjerg og sejler i stedet ud tidligt tirsdag morgen for at være klar, fortæller Øivind Bach.

Perfekte forhold

Han tilføjer, at det er en operation, der tager tid.

– Dykkerne skal ned til hvert enkelt objekt og have fastgjort tovværk til det, før vi kan komme hen med skibet, få kranen på og få det op.

– Men operationen går godt, og forholdene er perfekte, siger han.

Ud over motoren er landingsstellet blandt andet vigtigt at få bjærget. Det mangler stadigvæk, fortæller orlogskaptajnen.

Det var tirsdag i sidste uge, at en pilot skød sig selv ud med katapultsæde af et F-16 kampfly fra Fighter Wing Skrydstrup. Der var en teknisk fejl ved landingsstellet.

Vragdelene fra det forulykkede fly ligger på 17-18 meters dybde og er spredt over et areal på 200 gange 600 meter.

Ud over besætningen og de 11 minedykkere fra Søværnets miljøtjeneste er fire mand fra Forsvarets Havarikommission også om bord på Gunnar Seidenfaden.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS