Mørket falder på: Sådan er reglerne for langt lys

Det er vigtigt at have styr på - både for sikkerhed og pengepung.

Det er påbudt ifølge færdselsloven, at fjernlys – langt lys – skal benyttes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel. Læs andre regler for langt lys her i galleriet. Foto: Scanpix
Det er påbudt ifølge færdselsloven, at fjernlys – langt lys – skal benyttes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel. Læs andre regler for langt lys her i galleriet. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Hvis du ikke har bemærket det endnu, kan vi godt afsløre det. Det er blevet mørkt i markant længere tid uden for. Årets korteste dag nærmer sig med hastige skridt, og derfor er det også vigtigt at have styr på, hvordan du skal begå dig i trafikken, når det er mørkt. Med langt lys.

Reglerne på området er nemlig mere eller mindre klare for, hvad du må og ikke må, når det gælder det såkaldte fjernlys – populært kaldet “langt lys”. Er du i tvivl, så kan du klikke dig i gennem galleriet her over artiklen, hvor vi har samlet en oversigt over regler og retningslinjer.

Langt lys er et emne, der falder mange personer nært. Blandt andet skabte det stor debat, da Forenede Danske Motorejere (FDM) i begyndelsen af åre kontroversielt meldte ud, at mange danskere bruger fjernlyset komplet forkert på motorvejen – til stor fare.

Forankørende

Det skal nemlig være tændt, når det er mørkt – uden du blænder andre bilister. Sådan står det i loven, påpegede jurist Dennis Lange fra FDM dengang over for Newsbreak.dk. Dermed mente han, det var et misforstået hensyn, når bilister på motorvejen blændede ned til nærlys for modkørende. Der bør i udgangspunktet kun blændes ned for forankørende. Brugen på landeveje er noget anderledes, men det kan du læse om i galleriet.

– Den sidemæssige afstand til modkørende på motorvejen er så stor, at man som bilist ikke blænder modkørende bilister. I hvert fald ikke hvis den modkørende holder sit fokus det rigtige sted og kigger den rigtige vej, sagde juristen og påpegede, at det dermed kan blive nødvendigt at ignorere blinkende og dyttende bilister, der irriteres over dit fjernlys. Men det er altså deres problem.

Efterfølgende rasede debatten, hvor andre parter i sagen mente, det var galimatias ikke at blænde ned. Men både FDM og Færdselsstyrelsen måtte sidenhen præcisere udlægningen.

– Man skal bruge sin ganske almindelige sunde fornuft og blænde ned og op efter forholdene og afpasse hastigheden derefter, sagde Stefan Søsted, direktør i sidstnævnte, til Ritzau. Han henviser her også til motorvejskørsel.

Opbakning

Fra Kørerlærerne mødte FDMs udmelding dog opbakning. Over for TV2 tilkendegav René Arnt, der er formand i Dansk Kørerlærer Union, at der er noget sandhed i det såkaldt “misforståede hensyn”.

– Loven er klar nok – du skal som udgangspunkt køre med langt lys på motorvejen. Så det handler om at skelne mellem, hvornår man bliver generet af andres lange lys – og hvornår man bliver direkte blændet, så man ikke kan se noget. Jeg har kørt rigtig mange kilometer som kørerlærer, og tror aldrig, jeg for alvor er blevet blændet. Hold blikket på din egen kørebane, og drej eventuelt hovedet en smule til højre, hvis lyset fra den modkørende bilist generer dig, sagde formanden til TV2.

En rapport, hvor Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har analyseret 27 trafikulykker på landeveje sket om natten, viser i øvrigt, at i halvdelen af de ulykker, hvor føreren kørte galt i et sving, var kun nærlyset tændt, mens brug af fjernlys, der normalt lyser op til dobbelt så langt, sandsynligvis kunne have afværget ulykken.

Powered by Labrador CMS