Mor får blomster for 80 millioner
Ingen kan måle sig med mor, når det kommer til salget af blomster.
Omsætningen på mors dag slår alle årets andre dage. Den samlede danske blomsterbranche kommer til at omsætte for 80 millioner kroner på søndag, ifølge beregninger fra Dansk Erhverv.
»Det kan godt være, den økonomiske krise har lært os at spare, men på mors dag skal vores mor have særlig opmærksomhed – sådan er det bare – og så holder vi ikke på pengene,« siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Mette Katrine Thorhauge.
Landets klart største blomsterkæde Interflora sælger 20 gange flere buketter end på end almindelig weekend. Kæden har allerede modtaget 30.000 ordrer. Det overgår samme weekend sidste år og er ny salgsrekord for Interflora, fortæller kædens direktør, Søren Flemming Larsen.
»Vi har vildt travlt. Især ude i butikkerne, der skal binde og levere alle buketterne. Vi kommer til at slå rekord igen i år, for fra fredag morgen til søndag eftermiddag har vi cirka 30.000 ordrer,« siger han.
Valentins dag er årets næstmest indbringende for blomsterhandlerne. Her er omsætningen omtrent halvt så stor som i forbindelse med mors dag, oplyser Interflora.
Sådan er Dansk Erhverv kommet frem til en omsætning på 80 millioner kroner:
Der findes ikke omsætningstal for de enkelte dage. Dansk Erhverv har beregnet gennemsnitssalget for måneder uden mors dag og valentinsdag. Ved at dividere tallet med 30 salgsdage har man fundet det daglige omsætningsgennemsnit for hele branchen. Ifølge Interflora er salget på Mors dag 20 gange større end på en normal dag, og da gennemsnitsomsætningen per dag i 2014 var cirka 4,2 millioner kroner., har Dansk Erhverv ganget det med 20 og beregnet, at branchen omsætter for omtrent 80 millioner på Valentinsdag.