Misbrug på misbrug hærger netbutik: 17.000 danske kreditkort spærret
Udenlandsk internetforretning har oplevet et stort antal forsøg på betaling med stjålne oplysninger fra danske betalingskort.
Den ene sag tog den anden, og pludselig fandt man et mønster. Nets meddelte tirsdag, at 15.000 danske kreditkort, der kan bruges til betaling i udlandet, er blevet spærret, efter at 2000 andre kreditkort er blevet brugt – eller forsøgt brugt – til at betale for varer i en udenlandsk internetbutik, uden kortholdernes vidende.
– Vi opdagede misbrug på flere danske kort, og kunsten er så at få skabt et fælles billede, noget der binder det sammen. I sidste uge koblede vi sagerne til den samme netforretning, forklarer Søren Winge, pressechef ved Nets, til Newsbreak.dk.
Søren Winge fortæller, at cirka 2000 kort er blevet misbrugt, eller forsøgt misbrugt, i forretningen, inden man fra Nets side blev opmærksom på problemets omfang. Herefter har man reageret og spærret 15.000 kort, oveni de allerede 2000 spærrede. De fleste danske banker er berørt af problemet, og dermed også en lang række danske kunder.
– Enkelte banker går måske fri, men det har ramt de fleste, siger Søren Winge.
Butikken hemmeligholdes
Fra Nets side vil man ikke fortælle, hvad det er for en forretning, der er berørt af problemet. Søren Winge fortæller, at man fra Nets side ikke kan sige, om det er forretningens egen sikkerhed, der har fejlet, eller om kortoplysningerne er kommet kriminelle i hænde på anden vis.
– Det er for tidligt at sige, om forretningen har gjort noget galt, siger Søren Winge.
Han understreger da også, at man som dansker trygt kan handle videre på nettet. Hvis man da kan. For er man blandt de 15.000 borgere, der har fået sit kort spærret, er det ikke sikkert, at man ved det endnu.
– Jeg ved, at langt de fleste banker kan få fat på deres kunder via mail eller SMS, siger Søren Winge.
Kan komme som et chok for nogen
Det kan dog være, at det kommer som en overraskelse for nogen, at de pludselig ikke kan betale med deres Visa/Dankort nede i det lokale supermarked.
– Det er selvfølgelig ubegaligt for dem, der ikke når at blive kontaktet. Men måske er det endnu værre at se en masse træk på ens konto og så skal igennem indsigelsesprocessen hos banken, siger pressechefen.
Problemet har stået på hos den specifikke butik i et par måneder. Da Nets først var blevet opmærksomme på problemet, og havde fundet ud af, hvilken forretning der var berørt, valgte man at spærre en større mængde kort på én gang.
– Det gjorde vi proaktivt. Vi ville gerne sikre de 15.000 kort, siger Søren Winge til Newsbreak.dk.