Minister: Undervisning skal opprioriteres

Newspaq
Offentliggjort Sidst opdateret

Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) bakker op om at opprioritere forskeres evne til at undervise.

Der er ingen torne i de otte anbefalinger, som regeringens Kvalitetsudvalg mandag præsenterede efter godt et års arbejde.

Sådan lyder det fra Uddannelses- og Forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R), der især hæfter sig ved udvalgets understregning af, at gøre det mere attraktivt for landets forskere at blive gode undervisere, så de ikke blot selv kan suge viden til sig, men også være i stand til at give den videre til andre.

– Der er rigtig mange spændende ting i denne her rapport. Det, jeg synes er noget af det allervigtigste, er, at det siges meget, meget klart, at undervisning skal prioriteres lige så højt som forskning, og det gør det ikke i dag, siger Sofie Carsten Nielsen.

– Det er et ledelsesansvar at sikre, at der bliver sat pris på god undervisning, så det at undervise værdsættes mere.

Men jeg kan se på, om vi har den rette indretning af de videregående uddannelser, og der peges fra udvalgets side på en kvalitetsfond, der skal højne kvaliteten i undervisningen, og det vil jeg kigge på nu, siger hun.

Ministeren bakker også op om udvalgets anbefaling af, at karakterer fremover skal fylde mindre og personlige jobsamtaler og motiverede ansøgninger mere, når de studerende skal optages på uddannelserne.

Det skal ifølge Kvalitetsudvalget være med til at sikre, at det i højere grad er de mest motiverede unge, der får plads på deres drømmestudie.

– Det er ikke nok bare at kigge efter karaktergennemsnit fra ungdomsuddannelserne, når man skal finde de mest motiverede studerende. Det betyder ikke, at man nødvendigvis skal afskaffe alle former for karakterer, men vi skal kigge bredere, siger Sofie Carsten Nielsen.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS