Minister: Lavere karakterer til drenge er ikke et problem
Det er påfaldende, at især drenge og elever med indvandrerbaggrund får lavere standpunktskarakterer end de karakterer, de får ved afgangsprøverne i 9. klasse. Men det er ikke nødvendigvis et problem, lyder det fra børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).
»Alle elever har krav på, at de karakterer, de får, det være sig standpunktskarakterer eller andre, afspejler deres faglige niveau. Det har jeg en forventning om, at lærerne er opmærksomme på,« siger hun.
»Når det er sagt, må man sige, at der godt kan være forskel på standpunktskarakteren og det, man præsterer til afgangsprøven. Standpunktsbedømmelsen siger noget om indsatsen over længere tid, mens afgangsprøven er der, hvor man virkelig præsterer og tager sig sammen. Derfor kan der godt være en forskel, men det må ikke skyldes, om man er dreng eller pige, eller om man har mørkt eller lyst hår,« uddyber ministeren.
Det er SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, der ifølge Jyllands-Posten har kortlagt 400.000 elevers karakterer i alle fag. Undersøgelsen viser, at drenge og tosprogede elever konsekvent får lavere standpunktskarakterer, end eleverne opnår ved det grønne eksamensbord.
Det kan ifølge eksperter få den konsekvens, at drenge og tosprogede ikke bliver vurderet egnede til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Den vurdering begynder nemlig allerede i 8. klasse – altså før afgangsprøverne.
Børne- og undervisningsministeren tager dog bekymringen med sindsro og peger på, at tallene i SFI-undersøgelsen er indsamlet før indførelsen af de nationale tests og folkeskolereformens ikrafttræden.
Ministeren ser netop de nationale tests som et redskab for lærerne til at sikre, at elevernes karakterer bliver mere præcise.
»Nu er der tale om tal fra 2005 til 2011. Og siden da er der indført nationale tests, hvor man løbende også fra lærernes side får redskaber til at vurdere, hvor eleverne ligger fagligt. Jeg har en forventning om, at det også betyder noget for, hvor god man er til at sikre, at standpunktskarakteren ikke kun handler om at vurdere den indsats, man laver i timen, og som nogle gange kan være svingende, men også afspejler de faglige resultater hen over et års tid,« siger Ellen Trane Nørby.