Mindre virksomheders eksport stiger
Flere små og mellemstore danske virksomheder er begyndt at eksportere til fjerne markeder som Kina og USA.
Nye tal fra eksportrådet viser, at flere små og mellemstore virksomheder i 2013 eksporterede varer til fjerne markeder som Kina og USA, end tilfældet var i 2009. Det skriver Børsen.
Den største procentvise stigning ses på det kinesiske marked, hvor stigningen er på 15,7 procent i forhold til 2009.
Det glæder handels- og udviklingsministeren, Mogens Jensen (S), at de små og mellemstore virksomheder er begyndt at eksportere mere til fjerne markeder, og han fremhæver regeringens vækstinitiativer som en af årsagerne hertil.
– Det er utroligt glædeligt, at mange små og mellemstore virksomheder har mod på at eksportere mere. Det siger mig, at regeringens indsats bærer frugt. Jeg har oplevet en stor tilfredshed med, at der er lavet konkrete eksportstrategier på en række vækstmarkeder, som virksomhederne kan læne sig op ad, siger Mogens Jensen til Børsen.
De nye tal fra eksportrådet har fået ministeren til at opjustere forventningerne til de samlede eksporttal for 2014, og det er positivt på flere måder. For øget dansk eksport betyder flere danske arbejdspladser, og hvis man formår at fremme dansk eksport, er det en måde at skabe jobs på, forklarer ministeren til Børsen.
Newspaq