Microsoft vil vende nedturen: Her er de nye produkter

Foto: Andrew Burton/Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Ved et stort anlagt presseevent i USA præsenterede en af verdens mest værdifulde brands tirsdag nye produkter

Det er efterhånden nogle år siden, at IT-giganten Microsoft har været førende på sit felt.

Men med Windows 10 styresystemet, der har fået en god start siden det blev lanceret i juli, håber Microsoft igen at rykke fremad.

Løftede sløret for nye produkter

Tirsdag løftede de derfor sløret for en række nye produkter ved et stort anlagt presseevent i New York. Blandt Microsofts nyheder var firmaets første laptop, en ny række Lumia smartphones, og en ny Surface tablet.

– Med Windows 10 og disse nye Microsoft produkter er du garanteret magiske begivenheder, sagde Satya Nadella, CEO for Microsoft, højtideligt.

Produkter fungerer med Windows 10

Siden Microsoft lancerede Windows 10, er 110 millioner tablets og laptops verden over blevet udstyret med systemet.

Pressemødet tirsdag havde derfor det overordnede tema, at lancere en række produkter, der alle vil fungere med det nye Windows 10.

Ny bærbar computer

Den bærbare computer Surface Book bliver Microsofts første af sin slags nogensinde. Laptoppen bliver en udvidelse af Microsofts eksisterende Surface-linje, der oprindeligt er en linje af tablets, som er sat i verden for at konkurrere med Apples iPad.

Den nye Surface Book vil prismæssigt starte på 1499 dollars. Microsoft Danmark oplyser dog, at den ikke vil være tilgængelig i Danmark.

Tre nye smartphones

Blandt de nye tiltag var også tre smartphones, Lumia 950, Lumia 950 XL og Lumia 550.

Alle tre telefoner bliver udstyret med et dobbelt antennesystem, der ifølge Microsoft vil skabe et bedre signal for telefonens brugere.

Alle nye tablets og smartphones bliver udstyret med Windows Hello, der er et log-in system, der scanner brugerens ansigt, øjets regnbuehinde eller fingeraftryk, for at verificere deres identitet, og give dem adgang til deres telefoner, tablets eller computer.

Microsoft er ifølge det anerkendte amerikanske erhvervsmagasin Forbes verdens næstmest værdifulde brand, kun overgået af Apple. Det til trods, har Microsoft de senere år døjet med massefyringer og fald i værdi.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS