Meldt til politiet: Alarmfirma lyver
Alarmfirma politianmeldt for ulovligt telefonsalg og vildledning
Verisure er blevet politianmeldt.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmanden politianmelder alarmfirmaet Verisure for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugere.
Verisure har blandt andet oplyst eller givet indtryk af, at der havde været mange indbrud i forbrugernes område, selvom det ikke var korrekt.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Verisure for ulovlige opkald til 57 forbrugere samt to enkeltmandsvirksomheder, der står på Robinsonlisten.
Også leadvirksomheden Toleadoo og leadmægleren eGentic er politianmeldt for medvirken til 13 af de ulovlige opkald til forbrugere.
1.030 klager
I 2020 modtog Forbrugerombudsmanden sammenlagt 1.030 klager over telefonsalg fra forskellige virksomheder, hvilket er det hidtil højeste antal klager.
– Desværre fik vi flere klager over telefonsalg sidste år end nogensinde. Da vi har politianmeldt en række virksomheder for ulovligt telefonsalg de senere år, havde vi håbet at se et fald i antallet af klager. Men der er desværre fortsat virksomheder, som ikke respekterer forbuddet, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
De efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ulovlige opkald til forbrugerne blev foretaget i perioden fra maj 2019 til marts 2021. Verisure har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at forbrugernes samtykke til telefonsalg blandt andet er hentet via konkurrencer på nettet, fordi forbrugeren havde deltaget i en alarmtest fra Verisure eller som led i et ”vennehvervningsprogram”, hvor en kunde kunne få en gratis abonnementsperiode ved at henvise en ny kunde til Verisure.
Manglende dokumentation fra Verisure
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kan Verisure ikke dokumentere, at virksomheden har indhentet et gyldigt samtykke til at kontakte de 57 forbrugere.
En del af forbrugerne har desuden oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de flere gange har frabedt sig opkald fra Verisure, uden at det er blevet respekteret.
Verisure bliver også politianmeldt for at have vildledt forbrugere i telefonsamtaler, annoncer på sociale medier samt på sin hjemmeside.
– Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Verisure i flere tilfælde har vildledt forbrugerne ved at give urigtige oplysninger om, at der for eksempel har været mange indbrud i området, hvor forbrugerne bor. En virksomhed må naturligvis ikke give urigtige oplysninger som middel til at skræmme forbrugerne til at købe et produkt, som for eksempel en alarm, siger Christina Toftegaard Nielsen.
Verisure bestrider at have vildledt forbrugere eller have foretaget ulovligt telefonsalg.
Verisure har tidligere accepteret en bøde på 350.000 kroner for ulovligt telefonsalg, en bøde på 10.000 kr. for spam samt en bøde på 60.000 kroner for vildledning og uanmodede henvendelser.
Det er henholdsvis femte og fjerde gang, at Forbrugerombudsmanden politianmelder Toleadoo og eGentic for medvirken til ulovligt telefonsalg.
Urigtige oplysninger
Denne gang bliver virksomhederne politianmeldt for at have medvirket til overtrædelserne ved at sælge urigtige oplysninger til Verisure om, at 13 af forbrugerne havde givet gyldigt samtykke til telefoniske henvendelser i konkurrencer på nettet.
Toleadoo og eGentic bestrider, at disse forbrugere ikke skulle have givet gyldigt samtykke til telefoniske henvendelser og ønsker sagen afprøvet ved domstolene.
– Et samtykke til at modtage markedsføring er penge værd. Efter min opfattelse kan en virksomhed derfor ikke sige, at noget er gratis, hvis forbrugerne skal give samtykke til markedsføring, siger Christina Toftegaard Nielsen.