Melder ud om dansk flyafgift
Finansministeren vandt igen armlægningen med støttepartierne, som krævede flyafgift, men ikke fik den
Der er ingen flyafgift med i den delaftale til finansloven for 2022 på det grønne område, som blev præsenteret lørdag i Finansministeriet.
Enhedslisten, SF og De Radikale - regeringens støttepartier - havde ellers en flyafgift som et centralt krav til forhandlingerne. En flyafgift spiller en nøglerolle i forhold til klimamålsætningerne, mener partierne.
Tidligere på ugen havde de tre støttepartier endda i samlet flok fremsat flyafgift som et krav i forhandlingerne.
Det var både "grotesk", at Danmark ikke havde sådan en, Danmark skal "ikke hænge i bremsen", og det giver ikke mening, at "regeringen tøver" på området, lød det blandt andet fra støttepartierne.
Men tiden er ikke til en flyafgift. Det siger finansminister Nicolai Wammen (S) med henvisning til, at flybranchen er i knæ grundet coronakrisen.
- Regeringens holdning er den, at vi lige nu har en flybranche, en rejsebranche, der på grund af corona er i knæ. Så vi synes ikke, at det er fornuftigt at lave en afgift der, siger Wammen.
Han kan ikke svare på, hvornår der bliver indført en flyafgift. Regeringen tager en finanslov ad gangen, siger han, mens støttepartierne forsikrer, at de kæmper videre for en flyafgift.
Enhedslisten er skuffet
Politisk ordfører for Enhedslisten Mai Villadsen siger om den manglende flyafgift:
- Vi havde selvfølgelig håbet på, at vi kunne lokke regeringen med på en flyafgift i denne omgang, men det fik vi ikke.
- Vi prøver sammen med SF og De Radikale at presse regeringen, og mon ikke det lykkes en eller anden dag. Jeg har i hvert fald ikke opgivet håbet. Men jeg synes, at vi har fået lavet en god aftale til trods for det.
- Jeg tror ikke, at den grønne omstilling er en spurt, men et langt løb. Vi tager nogle store kapitler med denne finanslov, men jeg er ked af, at vi ikke har vundet armlægningen.
I delaftalen på det grønne område blev regeringen og dens støttepartier samt Alternativet og Kristendemokraterne blandt andet enige om, at endnu flere vindmøller til havs skal være med til at sikre, at Danmarks CO2-udledning i 2030 er 70 procent lavere end i 1990.
Partierne blev således enige om at fordoble strøm fra havvind, hvilket vil ske ved at udbyde yderligere to gigawatt havvind til etablering inden 2031.
To gigawatt havvind svarer til elforbruget i cirka to millioner danske husstande.