Megastudie fastslår: Cykelhjelmen kan redde liv

64.000 ofre i trafikuheld har bidraget til statistikken bag nyt studie.

Offentliggjort Sidst opdateret

Forskellen på at have hjelm på eller ej, når du cykler i trafikken, er mere end en kikset frisure og endnu en dims, du skal spænde godt fast, inden du fjerner blikket fra din jernhest.

Et nyt studie, hvori 64.000 tilskadekomne cyklister har bidraget til statistikken, viser, at risikoen for at få svære hovedskader i forbindelse med et cykeluheld, falder med op til 70%, hvis du vel at mærke har hjelm på, skulle du komme galt afsted på den to-hjulede.

Studiet blev præsenteret af forskeren Dr Jake Olivier på en international konference for forebyggelse af skader i Finland i denne uge, og det kan måske puste nyt liv til debatten om, hvorvidt det skal være lovpligtigt at cykle med hjelm.

En sådan lov findes ikke i Danmark, og vi er langt fra det eneste land, der ikke har en lov omkring den slags. Faktisk er Australien og New Zealand blandt de få lande, der kræver, at borgerne har hjelm på, når de cykler.

Børn kører gerne med hjelm

I Danmark betyder det, at de færreste voksne bærer hjelm, når de cykler i trafikken. Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser således, at 17% af unge mellem 16 og 25 cykler med hjelm, mens tallet er 31% for de 26 til 60-årige. Børnene er klart dem, der er bedst til at cykle med hjelm, men jo ældre vi bliver, jo flere af os smider hjelmen. 80% af børn under 11 kører med hjelm. Tallet er 43% for de 11-15-årige, mens det er de 16-25-årige, der er værst til at lade hjelmen ligge, når de træder i pedalerne.

Ifølge rådet for Sikker Trafik koster det hvert år menneskeliv, at vi danskere kører uden hjelm, og ifølge det seneste studie, er der altså noget om snakken. I 2014 kunne 8 af 29 dødsfald i Finland, i forbindelse med cykelulykker, være undgået, hvis cyklisterne havde kørt med hjelm. I Norge har en ekspert indenfor feltet undersøgt 2184 patienter, der har været indlagt i Oslo i forbindelse med cykeluheld. De, der kørte galt, mens de havde hjelm på, havde færre skader end de, der kørte uden hjelm.

– Studiet viser, at cykelhjelme er med til at reducere hovedskader, når folk kører galt på deres cykel alene, og når de kører sammen med andre køretøjer, siger professor i vejsikkerhed, Raphael Grzebieta, til Smh.com.

Powered by Labrador CMS