Medarbejdere utrygge efter genåbning

For lidt håndsprit, for få afstandsmarkeringer og for lidt plads. Ansatte på Center for Arbejdsfastholdelse i Jobcenter København føler sig utrygge, men forvaltningsdirektør afviser kritikken.

Der arbejder 1.000 medarbejder på Københavns jobcenter i Valby. Normalt kommer der 2.500 borgere dagligt. – Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Citathistorie: NB Økonomi

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune bad kort før 15. juni alle medarbejderne på jobcentrene om at møde fysisk på arbejde den dag. Det kom efter tidligere forsikringer om, at der ville komme en blød og tryg opstart efter flere måneders hjemmearbejde.

Det var dog ikke den oplevelse, de 200 medarbejdere på Jobcenter Københavns Center for Arbejdsfastholdelse (JKA) havde, da de mødte den første dag på deres arbejdsplads, der ligger på 2. og 3. sal i det nye jobcenter på Gammel Køge Landevej i Valby.

Der var nye medarbejdere, der ikke var plads til. Der var ikke nok skærme til alle, og de muleposer med en mus og et tastatur, der på grund af smittefaren skal være personlig i hele jobcentret, var der ikke nok af til hele JKA. Bordene er især på den ene etage placeret så tæt, at der kun er en meter imellem dem. Nogle steder var der vådservietter, men ingen håndsprit.

Medarbejderne har også efterlyst markeringer, der viser, hvor stor en afstand der skal holdes, blandt andet i et stort tekøkken, der skal rumme mange mennesker.

Forvaltningen afviser kritikken

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i København erkender, at der var problemer med pladserne i JKA den første dag, men at der allerede dagen efter var skriveborde nok tilbage. Til gengæld står skrivebordene ifølge forvaltningen ikke for tæt, men følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer, lyder det.

I en mail til NB-Beskæftigelse siger administrerende direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Tanja Franck, at hun lytter til medarbejdernes bekymring, men samtidig afviser hun kritikken.

“Vi har inden genåbningen udarbejdet planer, der sikrer, at vi overholder Sundhedsmyndighedernes retningslinjer.”

“Der var enkelte ting, der ikke var helt på plads den første dag, men der blev fundet løsninger, der lever op til de sundhedsfaglige retningslinjer,” siger Tanja Franck.

“Og vi tager selvfølgelig medarbejderes bekymring alvorligt og lytter til den”

Det er ikke medarbejdernes opfattelse, at problemerne er løst. Siden åbningen 15. juni er der kommet mere håndsprit hos JKA. Alle medarbejdere har fået en plads, og de har fået egne mus og tastaturer, men de sidder stadig for tæt, og der er stadig for få markeringer, lyder det fra flere medarbejdere.

Forvaltningen forholder sig i mailen til NB-Beskæftigelse ikke til kritikken af, at der var for lidt håndsprit, og at der ifølge medarbejderne stadig mangler afstandsmarkeringer.

Ikke plads til hjemmearbejde

Socialrådgivernes fællestillidsrepræsentant efterlyser også en mere fleksibel holdning til hjemmearbejde.

“Vi har fået så meget ros for det arbejde, vi har lavet i den tid vi har arbejdet hjemme. Så jeg forstår ikke, hvorfor det er så vigtigt, at tusind medarbejdere skal tilbage på Gammel Køge Landevej. Jeg har fuld forståelse for, at driften skal fungere optimalt, men jeg er overbevist om, at det stadig vil fungere, selvom flere af os en gang om ugen sad hjemme og arbejdede. Jeg ved, at der er mange andre arbejdspladser, hvor medarbejderne skiftes til at sidde hjemme.”

Borgere i risikogruppen

De borgere, der kommer på JKA, er sygemeldte og fleksjobbere, og mange af dem er i risikogruppen. De skal ifølge Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen også møde fysisk til samtaler.

“Vi prioriterer de fysiske samtaler frem for de digitale og telefoniske samtaler, så vidt det er muligt,” skrev Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i tidligere et svar til NB-Beskæftigelse.

I samme mail, som medarbejderne fik om, at de skulle møde fysisk på arbejdspladsen, fik de også besked på, at de skulle ombooke aftaler om telefoniske samtaler til fysisk fremmøde i jobcentret. Det gælder især alle førstegangssamtaler. Den enkelte sagsbehandler skal vurdere, om enkelte borgere kan få samtalen over telefonen, men der er et kraftig tilskyndelse fra afdelingschefer og centerchef til, at så mange som muligt skal møde op, da det er kommunens politik.

STAR har i en orientering til kommunerne om genåbning af jobcentrene opfordret til at bruge et forsigtighedsprincip over for risikogrupper.

Hvis alle arbejdsløse, sygemeldte og fleksjobbere, unge mv. møder op fysisk som under normale tilstande, kommer der dagligt 2.500 borgere i jobcentret i Valby.

Manglende samarbejde om åbning

Myndighederne har opfordret kommuner og regioner til at samarbejde med de faglige repræsentanter ved åbningen af offentlige kontorer. Det er ifølge fællestillidsrepræsentanterne i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen ikke sket i København.

I de enkelte centre har det været op til centerlederen at inddrage arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter. Det er sket i nogle af centrene, fortæller Kim Sørensen, men ikke i JKA.

Københavns Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning skriver til NB-Beskæftigelse, at der har været holdt møder i JKA med tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter både inden genåbningen fredag den 12. juni og et opfølgende møde i Center-MED i JKA den 17. juni.

Ifølge NB-Beskæftigelses oplysninger var der dog alene tale om orienteringsmøder.

Powered by Labrador CMS