McDonald’s ramt af anklager om seksuel chikane

Flere ansatte ved McDonald's verden over er kommet med beskyldninger om, at der hersker en kultur, som tillader sexchikane.

Fagforeninger fra hele verden er gået sammen i at indgive en klage til OECD, da flere ansatte på McDonald’s-restauranter er blevet udsat for seksuel chikane. KLIK VIDERE OG SE FLERE BILLEDER Foto: Karen BLEIER / AFP
Fagforeninger fra hele verden er gået sammen i at indgive en klage til OECD, da flere ansatte på McDonald’s-restauranter er blevet udsat for seksuel chikane. KLIK VIDERE OG SE FLERE BILLEDER Foto: Karen BLEIER / AFP
Offentliggjort Sidst opdateret

Den multiinternationale fastfood-kæde McDonald’s er kommet i modvind.

Fra ansatte på restauranter i USA, Frankrig og Brasilien er der mod virksomheden beskyldninger om, at arbejdskulturen på virksomhederne tillader sexchikane. Derfor er flere fagforeninger gået sammen og har indgivet en klage til OECD (red. Organization for Euconomic Cooperation and Development). Det skriver The Guardian.

En rådden kultur

I klagen er der listet en række anklager op, der strækker sig fra beføling til forsøg på voldtægt.

Blandt anklagerne er nogle af de groveste fra ansatte på amerikanske McDonald’s-restauranter. Her er der oplysninger om forsøg på voldtægt, samt henvendelser om vulgære og frastødende tilfælde af nøgenhed.

I Brasilien er der anklager om mulighed for at blive forfremmet, hvis ansatte ville udføre seksuelle akter. Mens der fra Frankrig er blevet rapporteret om, at en gemt mobiltelefon har filmet i de kvindelige ansattes omklædningsrum.

Ifølge fagforeningerne hersker der en rådden kultur hos virksomheden McDonald’s over hele verden, som er den, der arbejdes på at ændre.

– Mægling er målet. Det handler ikke om at vinde eller tabe. Det handler om at stå sammen om at finde en løsning på problemet, lyder det fra Lance Compa, der er specialist i lovgivningen omkring international arbejdskraft, og understreger, at klagerne ikke kan tvinge McDonald’s til at gøre noget ved problemet, men det er før set, at det er en måde, hvorpå virksomheder har været villige til at gå til forhandlingsbordet.

Genkendes ikke i Danmark

Én af de store udfordringer, der er ved sagen, er, at McDonald’s-restauranterne er ejet af selvstændige, der har købt sig ind i franchisen. Sådan fungerer det for 90 procent af restauranterne internationalt. Det gælder også for de danske McDonald’s.

I klagen er Danmark ikke nævnt, og ifølge McDonald’s Danmark er baggrunden for klagerne ikke noget, der kan genkendes på de danske arbejdspladser.

– McDonald’s danske hovedkontor og restauranterne er forskellige arbejdspladser, fordi restauranterne er ejede af selvstændige franchisetagere. På tværs af organisationen gælder det dog, at dette ikke er en situation, vi kan genkende i Danmark. Vi arbejder proaktivt for at sikre en god arbejdskultur i restauranterne, ligesom vi har klare og kommunikerede procedurer for, hvor man som medarbejder kan henvende sig, hvis noget skulle opstå. Vi kører jævnligt medarbejderundersøgelser og dialogmøder, og der er intet, der tyder på, at dette er udbredt hos os. Tværtimod ser vi, at vores medarbejdere trives på jobbet, siger communications manager ved Food Folk Danmark Aps, der står bag brandet, Pia Tobberup i et mailsvar til Newsbreak.dk.

Internationalt har McDonald’s til indgivelsen af klagen svaret, at de gerne kommenterer på sagen, når klagen er dem i hænde.

Powered by Labrador CMS