Matas vil digitalisere sig til vækst
Efter et solidt regnskab, som blev offentliggjort tidligere i dag, er Matas-direktør Terje List fortrøstningsfuld i forhold til de næste år.
Han mener dog, at det helt centrale for fremtidig vækst er, om butikskæden formår at skabe en optimal blanding mellem det digitale og de fysiske butikker.
»Det er dem, der formår at integrere det digitale element i købsoplevelsen, som vil få de bedste resultater fremadrettet,« siger Terje List.
Matas forventer en årlig omsætning på i underkanten af 3,5 milliarder, og man havde et overskud i tredje kvartal på 196 millioner. Det er et lidt større overskud, end analytikerne havde regnet med, men væksten var ikke så høj som samme periode i 2013.
Terje List mener allerede, at man har lidt af et guldæg i Matas’ kundeklub, ClubM, som har rundet de 1,5 millioner medlemmer. Det er en stor del af danskerne, der ser værdi i Matas’ fordelsklub, og ClubM giver også mulighed for at Matas kan give kunderne meget bedre oplevelse én-til-én.
»Vores kundeklub giver os jo tæt dialog med vores kunder, og vi kan måle deres købsadfærd. Det er ikke et mål at få flere medlemmer. Vi skal i stedet give en endnu bedre oplevelse for de medlemmer, vi allerede har,« siger han.
Club Matas bliver sammen med konceptet ‘connected retail’ helt centralt for Matas’ digitalisering. Terje List vil have, at netbutikker og levering til døren ikke betyder, man skal gå glip af den personlige betjening og fysiske butikker.
»Man skal kunne gå ind i selv den mindste Matas-butik, som ikke har det største sortiment, og få de samme varer som i større butikker. Så kan man få leveret varen til døren eller butikken, uden at man mister den fysiske hjælp fra vores butikker,« siger Terje List.