Mand på el-løbehjul dræbt i ulykke
En 27-årig mand er død af sine kvæstelser efter ulykken.
Flere byer i Danmark har efterhånden – siden de blev lovlige i januar 2019 – fået de elektriske løbehjul, du med en app og lidt mønt kan få lov at fræse rundt på.
Det kan køre op til 20 kilometer i timen.
I Sverige er det gået virkeligt galt: Torsdag blev en 27-årig mand påkørt af en bil i Helsingborg. Han døde senere af sine skader. Helsingborg havde dagen forinden fået udlejningsløbehjulene, skriver SVT.
Den 27-årig og bilen kørte sammen i et lysreguleret kryds. Det mistænkes derfor, at enten manden på løbehjulet eller bilisten er kørt over for rødt.
Endnu en ulykke
Fredag gik det så ud over en 8-10-årig dreng, der blev ramt af en bil i en rundkørsel i byen Falkenberg. Han skal dog ikke være kommet alvorligt til skade.
Det skriver Expressen.
Personskader i løbehjulsulykker
Et amerikansk studie har vist, at for hver 100.000 ture sker der 20 ulykker med personskade.
Skaderne spænder vidt og bredt – fra brækkede knogler og blå mærker til hjerneblødninger, skriver The Verge.
Hvad der også åbenbarer sig, at kun 4,4 procent af de tilskadekomne bar hjelm.
Til gengæld er det endnu for tidligt at sige noget om, hvor farligt et transportmiddel løbehjulet er i forhold til andre transportmidler:
– Vi ved ikke noget om, hvor mange kilometer, folk har kørt, hvor ofte de har kørt eller hvor mange, der kører på dem. Vi kan endnu ikke sige, om det er farligere end at køre på cykel, siger Tarak Trivedi, der er en af forskerne bag undersøgelsen, til The Verge.
Elektriske løbehjul i Danmark
I Danmark trådte forsøgsordningen, der lovliggjorde elektriske løbehjul, i kraft den 17. januar 2019.
I samme ombæring blev også et andet transportmiddel lovliggjort – selvbalancerende køretøjer (for eksempel segboards og uniwheels) og motoriserede skateboards.
Fælles for de to køretøjer er, at der gælder helt særlige regler for, hvordan du må bruge dem – og hvad det kræves at bruge dem. Alt det kan du se i galleriet over artiklen.