Man kan blive helt rundtosset af at køre i en rundkørsel
Der er masser af rundkørsler i Danmark - og adskillige af dem har endda to vejbaner hele vejen rundt. Det kan være forvirrende - men vi bringer en guide: Sådan kører man i en rundkørsel.
Kan du ikke rigtigt være med her: Sådan kører man i en rundkørsel. Så læs med her.
Bare ordet “to-sporet rundkørsel” kan få tungen til at slå krøller – og den utrænede bilist til at bremse op.
For der er mange bilister, der har svært ved det der med rundkørsler, selv om det slet ikke er så svært.
Der er bare en række forhold, som du skal skrive dig bag øret, så går det som en leg, det der med at køre gennem en rundkørsel.
I Danmark kører man mod uret
Klik på billedet over artiklen for at se, hvordan du nemt kører gennem en stor rundkørsel.
Og for at begyndte helt fra Eva og Adam, så er en rundkørsel et cirkelformet vejanlæg, hvor flere veje mødes.
Ved både ind- og udkørsel af rundkørslen drejer man til højre i lande med højrekørsel – som eksempelvis her i Danmark, og til venstre i lande med venstrekørsel.
Altså kører man i Danmark mod uret i en rundkørsel – helt uden undtagelse.
Vigepligten blev ændret radikalt i 1977
I Danmark vil der altid være ubetinget vigepligt, når du kører ind i en rundkørsel. Du skal altså holde tilbage for den trafik, der allerede kører inde i rundkørslen.
I gamle dage – før der blev indført ubetinget vigepligt for godt 40 år siden – var der højre vigepligt.
Dette førte ved megen trafik til forstoppelse, idet bilisterne i rundkørslen skulle holde tilbage for bilister på vej ind.
Af samme grund undgik trafikplanlæggere helst rundkørsler dengang.
Rundkørsler fører mange fordele med sig
I stedet valgte man får nogle årtier tilbage oftest trafiklys til at regulere trafikken på krydsende veje i Danmark – men i dag bygges der flere rundkørsler.
En af fordelene ved rundkørsler er, at bilister, der skal ud ad vejen på venstre side, slipper nemmere igennem en rundkørsel end et venstresving i et lysreguleret vejkryds.
Desuden har rundkørsler traditionelt set stor betydning for indsatsen mod såkaldte sorte pletter i trafikken.
Det er steder, hvor der er sket særligt mange ulykker med personskade.
Der findes mere end 1500 rundkørsler
Normalt er det sådan, at et køretøj, som skal forlade rundkørslen, skal holde tilbage for en cykel eller knallert, som skal videre rundt.
I den senere tid er der imidlertid dukket nye typer rundkørsler op, hvor man har ført cykelstien 3 meter væk fra selve rundkørslen. Derved har man kunne ændre vigepligten i rundkørslen.
Ved at lade cykelstien være adskilt fra den øvrige trafik, kan man sætte hajtænder op for cyklister og derved lade det være cyklisten, som skal holde tilbage.
Det vurderes, at der i Danmark i dag er mere end 1500 rundkørsler – og der kommer løbende flere til.
(Kilde: Wikipedia.org, Vejdirektoratet, Kørekort-Guiden)