Majken føler sig snydt af fordelsklub: -Det er en form for bondefangeri
Fordelsklubber på nettet bliver ofte til en bagdel for forbrugerne.
Det gode tilbud på en Hugo Boss deodorant, en Marc Jacobs parfume eller på tre tandbørstehoveder til Oral B-tandbørsten bliver for flere og flere en særdeles dårlig forretning. Det skriver DR Sjælland.
Adskillige såkaldte fordelsklubber med navne som Bilablau, Pluus, og Flipsu skyder nemlig op på nettet, og de har det til fælles, at brugerne ved køb af en vare automatisk tilmelder sig et abonnement på lige under 100 kroner hver måned. Det giver dem så ret til at købe på siden. Det er bare ikke altid, at forbrugerne opdager, at de har sagt ja til et abonnement.
Majken Glavind fra Haslev på Sydsjælland synes, at det er tæt på svindel.
– Der gik seks måneder, før jeg opdagede, at jeg var blevet tilmeldt et abonnement. Det skyldes blandt andet, at det koster 89 kroner, som er det samme som streamingtjenesten HBO. Samtidig så trækker de beløbet midt i måneden, hvor man ikke er så opmærksom på sin konto, siger Majken Glavind til DR Sjælland og uddyber:
– Det kan godt være, man skal læse det med småt. Men jeg synes, det er en form for bondefangeri, fordi det ikke er noget, der springer i øjnene på dig, at du kommer med i en fordelsklub.
I Bilablau, hvor Majken Glavind handlede, ønsker direktør Muzafer Muratbegovic ikke at kommentere på kritikken.
Forbrugerrådet fik sidste år mere end 400 henvendelser om de såkaldte fordelsklubber, og vicedirektør Vagn Jelsø konstaterer, at der er en del brodne kar i branchen. Han siger til DR Sjælland, at Forbrugerrådet har meget fokus på problematikken.
Vagn Jelsø kritiserer blandt andet, at forbrugerne i mange tilfælde ikke kan regne ud, at de bliver medlem af en klub. Ligeledes er de besparelser klubberne reklamerer med ofte vildt overdrevne.
I øjeblikket er det udover Bilablau sider som Pluus, Piingu, Flipsu og Klubklub, der bygger på koncept med varer, der kan købes billigere, hvis man er en del af deres klubber.
Kilde: DR Sjælland.