Mærsk fik statsstøtte: Lindø tog til udlandet

Foto: Claus Fisker/Scanpix (Arkivfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

Allerede før Lindø-værftet lukkede, blev Mærsk garanteret statsstøtte til at bygge skibe i udlandet.

Da A.P. Møller-Mærsk besluttede at lukke Lindøværftet i 2009 modtog 2,6 mia. kroner i eksportlån fra den danske stat til at få lavet skibe i Asien.

Men nu viser det sig, at det ikke var den eneste støtte, rederiet fik til deres køb af skibe i Asien. A.P. Møller-Mærsk fik også stillet garantier for 1,8 mia. kroner i årene op til lukningen af Lindø. Det dokumenterer en opgørelse fra Eksport Kredit Fonden, skriver Fagbladet 3F.

De to garantier på 600 mio. kroner og 1,2 mia. kroner blev givet fra den statslige Eksport Kredit Fonden i 2006 til at købe skibe i Sydkorea.

De nye oplysninger kaster nyt lys over lukningen af Lindø. Det mener Kristoffer Jensen, der er museumsinspektør ved Horsens Industrimuseum. Han er medforfatter til en bog om Lindø, som udkommer næste år, og har haft adgang til A.P. Møller-Mærsks interne arkiver om Lindø.

– Så store beløb, som de har fået i støtte, har helt sikkert haft en betydning og spillet en rolle i deres overvejelser af, om de skulle købe skibene i Asien eller på Lindø, vurderer Kristoffer Jensen.

Rystet over nye oplysninger

Jan Johansen er tidligere fællesstillidsrepræsentant på Lindøværftet. I dag sidder han i Folketinget for Socialdemokraterne.

Han er rystet af de nye oplysninger.

– Det her rokker jo ved Lindøs eftermæle. Det er helt ravruskende galt, at A.P. Møller Mærsk har fået garantier af offentlige penge til at kunne flytte produktion ud af Danmark, mener han.

Han mener, at de på Lindø var førende i verden i at bygge skibe.

– Det er voldsomt for mig at høre, for det har haft store følger. Der er nogle skæbner, der er blevet ramt af den lukning. Og mange arbejdspladser, der er gået tabt, siger Jan Johansen.

Direktør i A.P. Møller-Mærsk, Lars-Erik Brenøe afviser, at garantierne og lånene har medvirket til beslutningen om at lukke Lindøværftet.

– Garantierne har ingen indflydelse haft på værftsvalg i den nævnte periode. De blev som nævnt indgået i 2006, tre år før beslutningen om at indstille skibsbygning på Lindø Værftet blev truffet.

Der bliver fortsat købt skibe i stor stil i Sydkorea. Indenfor de seneste måneder har A.P. Møller-Mærsk annonceret, at koncernen har bestilt skibe for samlet 19 mia. kroner på værfter i Sydkorea.

Powered by Labrador CMS