Må du stadig betale sådan?
Ifølge Forbrugerombudsmanden skal buspassagerer kunne købe en billet med kontanter. Men det er ikke alle landets syv bustrafikselskaber, der vil genindføre kontantbetaling.
Citathistorie: Fagbladet 3F.
Udbruddet af corona-virus og det stigende smittetal betyder, at det kan vare længe, før passagerne alle steder i landet igen kan betale for en busbillet med pengesedler eller mønter.
Det skriver Fagbladet 3F.
Trafikselskabet Movia, der står for busdriften på Sjælland og i København, har ingen planer om at genindføre kontanter i busserne.
– Movia lægger vægt på at passe godt på kunderne såvel som chaufførerne, og derfor hviler Movias busser på et selvbetjeningsprincip. Det betyder, at vi ikke tager imod kontanter for at undgå unødig smitterisiko ved tæt kontakt mellem chauffører og kunder, lige som man som kunde ikke må tage ophold i chaufførområdet, siger plandirektør Per Gellert, Movia.
– Det skilter vi med både på bussen – og i bussen på chaufførlågen. Dette har vi også svaret Forbrugerombudsmanden, siger han.
Ifølge betalingsloven skal butikker, busselskaber og andre, der kan tage imod elektronisk betaling via for eksempel Dankort, også tage imod kontant betaling.
Regler er ikke suspenderet
Det oplyser Forbrugerombudsmanden til Fagbladet 3F.
– Kontantreglen har ikke været suspenderet under corona-krisen, siger jurist Anette Jin Kristensen, Forbrugerombudsmanden.
– Derfor har blandt andet busselskaberne været omfattet af pligten til at modtage kontant betaling med mindre, at bussen har været indrettet som ”et ubemandet selvbetjeningsmiljø” – for eksempel, hvor billetter købes i en klassisk salgsautomat, og hvor chaufføren ikke har en funktion i forbindelse med salg eller kontrol af billetter, siger hun.
Nationalbanken har under corona-pandemien spurgt Sundhedsstyrelsen, om der var smitterisiko forbundet ved at berøre og betale kontant med mønter og sedler. Det er der ifølge Sundhedsstyrelsen ikke, da vira generelt overlever dårligt på overflader som pakker, bagage og pengesedler.
På baggrund af chaufførernes frygt for, at billetsalget og den tætte kontakt med passagererne ville føre til smittespredning, opfordrede transportminister Benny Engelbrecht (S) 18. marts i år dog udbyderne af kollektiv trafik til midlertidigt at stoppe med chaufførernes billetsalg i busserne.
Den manglende mulighed for at få vekslet penge eller købe en billet kontant har dog ført til flere henvendelser og klager til Forbrugerombudsmanden.
– Vi er bekendt med problemstillingen og har modtaget flere klager fra berørte forbrugere. Klagerne har været i høring hos busselskaberne. Sagerne er ikke afsluttet endnu, siger jurist Anette Jin Kristensen, Forbrugerombudsmanden.
– Overtrædelse af kontantreglen kan straffes med bøde, men vi er naturligvis opmærksomme på den helt særlige situation, der var for den offentlige transport efter udbruddet af corona, siger hun.
Vil ikke genindføre kontantbetaling
Trods Forbrugerombudsmandens udmelding ønsker man heller ikke hos Bornholms Amts Trafikselskab (BAT) på nuværende tidspunkt at genindføre kontantbetaling på grund af Covid-19. BAT oplyser til Fagbladet 3F, at trafikselskabet heller ikke har sat en dato på, hvornår det kommer til at ske.
Midttrafik i Region Midtjylland har derimod som det første trafikselskab genindført kontanter i deres busser. Det har skabt bekymring og utryghed blandt chaufførerne, som Fagbladet 3F tidligere har beskrevet.
Også det sydjyske trafikselskab Sydtrafik indførte tirsdag igen kontanter i deres busser.
Det fynske trafikselskab, Fynbus, har planer om at genindføre kontanter i dets busser 31. august. Det afhænger dog af den fortsatte smitteudvikling i samfundet.
Nordjyllands Trafikselskab har ikke ønsket ikke at oplyse, om eller hvornår de genindfører kontanterne i busserne, da trafikselskabet endnu ikke har taget stilling til konkrete tiltag.