Loyale pendlere får ekstraregning

Foto: Nikolai Linares/Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

37.000 pendlere i hovedstadsområdet har siden januar ikke længere kunnet få tilsendt den månedlige fornyelse af deres periodekort med posten.

Samtidig er de ofre for de største gennemsnitlige prisstigninger på periodekort i landet sammenlignet med de øvrige fem store danske trafikselskaber, skriver metroxpress.

DSB, Movia og Metroselskabet, der udgør Hovedstadssamarbejdet, har hævet den årlige pris på et periodekort til alle zoner med 540 kroner, mens en bonusordning, hvor faste pendlere opnåede, hvad der svarer til en måneds gratis transport, er sløjfet. Kun faste kunder med periodekort er ramt af prisstigningen, hvorimod kunder med enkeltbilletter eller klippekort ikke er. Og det frustrerer pendlerne, hvilket de mærker hos Forbrugerrådet.

»Vi får mange henvendelser fra pendlere, der oplever, at det har været let og en behagelig vane at få tilsendt deres abonnementskort. Det skal de vænne sig til, at de ikke får mere. Det oplever de som en dårligere service og som en forhøjet pris,« siger Mette Boye, afdelingschef for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, til metroxpress.

Ekstraomkostning

Mogens Lauridsen, S-togs-pendler gennem 20 år, har udsigt til en årlig ekstraomkostning.

»Alt det nærmer sig en ekstraregning på cirka 2.000 kroner om året,« fortæller han til metroxpress.

Tidligere løsning var gammeldags

Ifølge DSB skyldes ændringerne, at den tidligere løsning var gammeldags:

»Den løsning, vi havde, var utidssvarende. Vores system, hvor kunderne havde CPR- og kreditkortoplysninger, levede ikke op til datasikkerhedskrav,« siger DSB’s salgschef Christian Linnelyst, på vegne af Hovedstadssamarbejdet og fortsætter:

»Det ville tage lang tid og koste rigtig mange penge at gøre systemet sikkert. Og de nye muligheder gør, at du kan tilrettelægge dit periodekort fleksibelt minimum én måned ad gangen. Det kompenserer for den bonus, man har fået tidligere.«

Ifølge ekspert i kunderelationer og ekstern lektor på Copenhagen Business School (CBS) Per Østergaard Jacobsen kan de ændrede vilkår for pendlerne begrænse brugen af offentlig trafik.

»Når service forringes, og priserne stiger, bliver man som forbruger skuffet og begynder at overveje andre alternativer. For dem, som ikke har alternativer med andre rejseformer, betyder det frustration og utilfredshed, og det giver ikke nogen positiv omtale, hvilket i den sidste ende ikke tilskynder til en større anvendelse af den kollektive trafik, som jo er det, regeringen ønsker,« siger han til avisen.

BNB

Powered by Labrador CMS