Lokalt flyselskab får overskud for 12. år i træk

Her ses den nyindkøbte A320. Pressefoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

Det lokale flyselskab i Koldingegnens Lufthavn, Danish Air Transport, kom også i 2014 ud med et overskud. Det er 12. år i træk.

Danish Air Transport (DAT), der har hovedsæde i Koldingegnens Lufthavn ved Vamdrup, har netop offentliggjort regnskabet for 2014. Og det viser et overskud på 14,3 millioner kroner før skat. Det er dermed 12. år i træk, at DAT leverer et overskud, skriver flyselskabet i en pressemeddelelse.

Omsætningen rundede 502 millioner kroner for Danish Air Transport Group. Trods en problematisk og kostbar opstart af årets ferie charter flyvninger og en dyr US dollar, lykkedes det at nå et fornuftigt resultat. Resultatet før skat blev 14,3 millioner kroner for DAT Holding, der samler resultaterne for gruppens selskaber. Resultatet indeholder en negativ kurs regulering på cirka 11. millioner kroner, idet DAT gruppens flyfinansiering holdes 100 procent i USD.

– Forsigtigt tilfredse med regnskabet

– Vi er forsigtigt tilfredse med årets resultat, siger Jesper Rungholm, direktør og ejer af DAT og fortsætter:

– Den stærkt forsinkede Airbus introduktion betød store driftsproblemer og indleje af ekstern kapacitet og kompensationer til kunder, har forringet resultatet med mere end 10 millioner kroner.

Fløj til mere end 100 lande

DAT gruppens fly var i løbet af 2014 gæster i mere end 100 lande og med udstationeringer i længere perioder i Europa, Afrika, Mellemøsten og Asien. Medarbejderstaben rundede 350, og flåden af fly i operation udgjorde 21 enheder ved slutningen af året.

Ruteflyvningerne mellem Bornholm og København, Esbjerg via Billund til Stavanger samt Stord på Norges vestkyst til Oslo var alle i positiv udvikling i 2014. DAT har i 2015 overtaget ruten mellem Karup og København fra Norwegian efter at have fløjet på ruten i 18 måneder på en underleverandør kontrakt.

Flyflåde strategi fortsætter

DAT fortsætter med sin flyflåde strategi, hvor fly ejes og ikke leases. I løbet af 2014 blev der indkøbt både ATR 72 og Airbus 320, og dette fortsætter i 2015, hvor der er indkøbt yderligere to stk. Airbus A320.

– Vi vil fortsat øge vores flåde af Airbus 320 fly, men primært på underleverandør markedet. Vi vurderer samtidig mulighederne på ATR flåden, men ser ikke stor vækstpotentiale i dette område lige nu, slutter Jesper Rungholm.

Powered by Labrador CMS