Lokalsamfund betød forskel mellem liv og død

Havarikommisionen har nu offentliggjort sin rapport om en voldsom flyulykke på Endelave. Et fly mis-timede landing og brød i brand.

Offentliggjort Sidst opdateret

På Endelave i juni 2018 gik landingen af et Partenavia P68B-privatfly fuldstændig galt, da piloten mistimede den, så det venstre landingsstel knækkede og sendte flyet på dødskurs direkte mod en ladebygning. Her skete en eksplosionsbrand, og som billeder fra stedet beviser, blev det lille passagerfly komplet udslettet.

Godt et halv år senere er Havarikommisionens afdeling for luftfart så klar med en analyse af ulykken. Her fremgår det klart og tydeligt, at havde det ikke været for vidner på stedet – ved siden af en privat landingsplads på øen – var flere sandsynligvis omkommet.

I flyet befandt sig fire personer. Politiet oplyste den 3. juni, på dagen for ulykken, at der var tale om tre tyske statsborgere, henholdsvis en mandlig pilot på 53 år, to kvinder på henholdsvis 52 og 28 år samt en mand på 33, der er spansk statsborger.

Flyet var lettet fra Schachtholm ved den tyske by Rendsburg nær Kiel-kanalen.

Tøjet brændte

Havarikommisionen, der har efterforsket hændelsen siden da, beskriver et dramatisk scenarie, der udspillede sig efter, at flyet ramte et træ og ladebygningen. Piloten blev slået bevidstløs, mens de tre passagerer på grund af flyets placering måtte klatre ud af flyet gennem bagenden.

En af de tre passagerer var i den forbindelse blevet vædet med brændstof fra flyet, og mens de tre flygtede fra flyet, skete en eksplosionsbrand, og en ildkugle ramte passageren, så der gik ild i vedkommende.

Kort efter eksplosionsbranden kommer piloten til bevidtshed og lykkes med at flygte. Også ham er der ild i. Flyet udbrændte fuldkommen, som de uhyggelige billeder over artiklen tydeligt viser, og der skete store skader på træ og lade.

Vidner var nøglen

Lykkeligvis var der flere vidner på stedet, der oplevede den megen dramatik. De ilede til stedet og kontakte i al hast redningstjeneste. I den forbindelse skete en hurtig brandslukning og behandling af de brandsårsramte, men på grund af vandmangel på den til laden tilhørende gård blev indsatsen ganske besværliggjort.

En lokal indsats gjorde dog, at der blot 10 minutter efter ulykken var arrangeret fast adgang til vand, der blev brugt til brandslukning. Det får Havarikommisionen til at konkludere i sin rapport, at vidnernes indsats ganske givet har resulteret i, at ingen personer omkom ved ulykken.

Alle fire personer blev senere fløjet med helikoptere til Rigshospitalet i København.

Derfor gik det galt

Havarikommisionensudgangspunkt er ingenlunde at placere en skyld, men rent faktuelt beskrive, hvad der forårsagede ulykken. Den opgave er især blevet besværliggjort ved, at piloten led et posttraumatisk hukommelsestab og således ikke har kunnet bidrage med, hvad der skete i cockpittet under den fejlslagne landing.

Et vidne filmede dog med sin mobiltelefon, hvad der foregik, og den video har været en stor hjælp for efterforskerne, der således har kunnet konkludere, at flyet lagde an til landing for tidligt. Det formodes, at piloten er gået efter at påbegynde touch-down ved starten af landingsbanen, der på tidspunktet var en veltrimmet græsplæne, ved begyndelsen.

Det til trods for, at ejeren på sin hjemmeside helt tydeligt har angivet et felt, der anbefales til umiddelbart touchdown. Stedet er et stykke inde på landingsbanen, fordi der lige ud til anløbet af landingsbanen er en vej med en forhøjet grøft. Flyets landingsstel ramte grøften, så det knækkede i venstre side, og flyet blev tvunget mod venstre.

Ramte et andet fly

I det flyet slynget til venstre styrer dets venstre vinge direkte ind i et andet fly, der stod ved siden af landingspladsen. Det fly lider også skader, men det bevirker også, at det landende fly styrer direkte mod træet og ladebygningen.

Havarikommisionen skriver også, at den 53-årige pilot ikke tidligere havde erfaring med landingsbanen på Endelave. Han havde tidligere landet med et enkelt-motor-fly, men denne gang var det et fly med to motorer.

“Havarikommisionen har ikke kunnet afklare, om piloten var klar over landingsbanens særlige hensyn (som beskrevet på hjemmesiden, red)”, står det i rapporten. På hjemmesiden står blandt andet følgende:

“Touch down ikke for tidligt, når du nærmer dig landingsbane 29, da der er en vej og en smal grøft mellem naboens mark og landingsbanen. Desuden bliver naboen sur, hvis du rammer hans afgrøder”. Vejen er markeret med tre bemalede kryds, og der var ved ulykkestidspunktet klart vejr.

Powered by Labrador CMS