Lige her holder fotovognen de næste måneder
Kører du på denne strækning er der stor sandsynlighed for at møde fotovognen.
Der arbejdes igen på strækningen mellem Skanderborg og Aarhus. Men det er ikke kun asfaltarbejderne, der er at finde i perioden frem til 13. august.
Også politiet holder bedre øje på den strækning; Sydøstjyllands Politi advarer nemlig nu bilisterne om, man vil være til stede med sine fotovogne. Jævnligt.
(I galleriet over artiklen kan du se arbejdets etaper).
Så kører du her, skal du altså passe på – ikke blot din egen fart (hastigheden er nemlig nedsat), men også for at passe på de arbejdere, der skal gøre køretiden lettere og mere behagelig.
“Sænk farten, spar pengene og kom sikkert frem. Del med alle dem, du kan li’ – så sparer de også pengene og kommer sikkert frem”, skriver Sydøstjyllands Politi på sin Facebook-side.
Ekstra køretid
Vejarbejdet bevirker, at bilisterne skal forberede sig på 20 minutters ekstra køretid.
Det skriver Vejdirektoratet på sin hjemmeside.
I de kommende måneder udlægger Vejdirektoratet ny asfalt på den udbyggede strækning af E45 Østjyske Motorvej mellem Skanderborg S og Aarhus S – i alt seks kørespor på den 15 kilometer lange strækning.
Øverste lag mangler
Det er det øverste lag asfalt, slidlaget, der mangler at blive lagt ud. Slidlaget skal sikre, at vejen får en lang levetid ved at beskytte de underliggende lag mod trafik, regn, frost og saltning. Slidlaget skal også skabe god friktion, komfort, stabilitet og reducere støj.
– Det er mange tons asfalt, der skal lægges ud. Og derfor vil det beklageligvis også have mærkbare konsekvenser for de mange trafikanter på strækningen, selv om vi gør, hvad vi kan, for at afvikle det så hurtigt og skånsomt som muligt. Men jeg håber på trafikanternes tålmodighed, for de får en mere komfortabel vej at køre på bagefter, har projektchef Robin Højen Madsen, som skal stå i spidsen for det omfattende asfaltarbejde, tidligere udtalt.
Trafikale konsekvenser
Arbejdet går for alvor i gang den 24. maj, hvor Arkil – der er valgt som entreprenør på opgaven – starter længst mod syd i de sydgående kørespor.
De 15 kilometer motorvej er i hovedtræk inddelt i tre separate etaper af varierende længde.
Der lægges asfalt ud i skiftevis sydgående spor og derefter nordgående spor i samme etape. Én etape afsluttes i både syd- og nordgående retning, inden arbejdet påbegyndes i den næste etape.
Arbejdet er planlagt på denne måde af hensyn til trafikafviklingen. Der vil på strækningen altid kun være én til- og frakørsel på E45 spærret ad gangen. Århus Syd Motorvejen vil være spærret i sydgående retning i to på hinanden følgende weekender i juni.
Der vil altid være skiltet omkørsel ved spærringerne.
Nedsat hastighed
Mens asfaltarbejdet pågår, sættes hastigheden på hele strækningen mellem Skanderborg S og Aarhus S ned til 110 kilometer. I den etape, hvor der udføres asfaltarbejder, sættes hastigheden yderligere ned til 80 km/t.
Der vil være overledninger i enderne af vejarbejdet, og dér er hastigheden 50 kilometer i timen, fordi bilerne skal over i modsatte kørespor og på grund af niveauforskel på motorvejen mellem de to retninger.
Længere rejsetid
Trafikanterne skal i hele perioden regne med en forlænget rejsetid på cirka 20 minutter.
– Vi er klar over, at det er et vejarbejde, der kommer til at gribe voldsomt ind i mange trafikanters hverdag, og der skal lidt ekstra planlægning til for at få hverdagen til at gå op for den enkelte. Som ved udbygningen sidste år stiller vi servicen med at få besked om trafikale ændringer på strækningen direkte på mobilen til rådighed. Forhåbentlig vil det gøre det nemmere for de mange pendlere at planlægge hverdagen, sagde Robin Højen Madsen på hjemmesiden.