Lego-salg eksploderer

Lego har solgt for 23 milliarder i første halvdel af 2021. Det er en fremgang på 46 procent, viser regnskab

Temaet Star Wars har været et af de bedst sælgende for Lego i første halvdel af 2021, hvor selskabet har løftet salget med milliarder. (Arkivfoto)
Temaet Star Wars har været et af de bedst sælgende for Lego i første halvdel af 2021, hvor selskabet har løftet salget med milliarder. (Arkivfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

Årets første seks måneder har budt på en fremgang i salget for Lego, der sælger sine kendte klodser i store dele af verden.

Her er salget steget med 46 procent til 23 milliarder kroner. Det oplyser Lego i en pressemeddelelse.

Et par store titler har bidraget til væksten. Blandt de temaer, der har solgt bedst, er troldmandsuniverset fra Harry Potter samt Star Wars.

Topchef Niels B. Christiansen erklærer sig meget tilfreds med Legos fremskridt, som blandt andet skyldes, at der har været færre coronarestriktioner.

Det har betydet, at fabrikkerne har kunnet producere uden forstyrrelser, og at de fleste af legetøjsproducentens butikker igen er åbne.

- Samtidig så vi tydeligt fordelene ved vores investeringer over flere år i e-handel, produktinnovation og en robust, global forsyningskæde, siger han i meddelelsen.

Onlinesalg i plus med 50 procent

Salget online er steget med 50 procent, når der sammenlignes med de samme seks måneder sidste år.

Der er i halvåret investeret i et nyt butiksformat og en digital transformation af virksomheden. Driftsresultatet er dog mere end fordoblet.

Det er kort sagt de penge, der er tilbage fra salget, når udgifterne til varer, administration, løn og ned- og afskrivninger er trukket fra.

Her har stigende priser på fragt og råvarer påvirket, oplyser Lego. Resultatet er dog stadig mere end fordoblet til otte milliarder kroner.

Forventer at det fortsætter

Topchef Niels B. Christiansen forventer, at den store efterspørgsel efter Lego-produkterne fortsætter i anden halvdel af 2021.

- Når forbrugerne på længere sigt vender tilbage til de samme forbrugsmønstre som før pandemien, forventer vi dog, at væksten i toplinjen (omsætningen, red.) stabiliseres til et mere bæredygtigt niveau.

- Kombinationen af dette og vores planer om at fremskynde investeringer i virksomhedens fremtid gør, at vi forventer en mere normaliseret overskudsgrad fremadrettet, siger han i meddelelsen.

Efter skat gav årets første seks måneder Lego et overskud på 6,3 milliarder kroner. Det er 140 procent højere end sidste år.

Powered by Labrador CMS