Lastbilchauffører vågner ved faretruende rumlen
Flere chauffører fortæller, hvordan de falder i søvn og bliver vækket af rumlestriberne på motorvejen. Træthed er en enorm risiko, advarer Rådet for Sikker Trafik.
De op imod 200 filippinske lastbilchauffører, der kører lastbil i Europa for den danske vognmand Kurt Beier, bor ikke bare under slumlignende forhold i en lejr hos vognmandens afdeling i den sønderjyske by Padborg. De får også så lidt nattesøvn, at de falder i søvn bag lastbilrattet.
Det fortæller to filippinske chauffører på 39 og 42 år, som Fagbladet 3F har interviewet. De ønsker ikke at stå frem med navn af frygt for konsekvenserne. Begge chauffører har prøvet at falde i søvn bag rattet flere gange på de europæiske motorveje. Det skriver Fagbladet 3F.
– Jeg vågnede med et ryk, da lastbilens hjul ramte rumlestriberne ude i siden af motorvejen. Det kunne være gået helt galt. Vi er alle sammen konstant trætte og sultne og får ikke tid til at komme os. Jeg er bange for mit helbred og for, at det går galt. siger den ene chauffør.
De forklarer, at de kører i hold på to chauffører i op til 21 timer. Når den ene kører, sidder den anden i passagersædet. Det er ulovligt at ligge i lastbilens køje, så det tør de ikke.
– Efter op til 21 timers kørsel har vi ni timers pause. Så går der nogle timer med at lave mad og spise og snakke med familien hjemme i Filippinerne, siger den ene chauffør og fortsætter:
– Når vi skal sove, er det svært, fordi vi jo sover i et lille lastbilførerhus, hvor vi forstyrrer hinanden. Vi sover kun omkring fem timer. Så er det forfra igen med 21 timer kørsel, og sådan fortsætter det seks dage om ugen.
Den anden chauffør oplyser, at vognmandsfirmaet følger dem på GPS hele tiden.
– Hvis vi holder ind fem minutter for at tisse eller købe lidt mad, ringer de og siger: Hvorfor kører I ikke? Kom så afsted, fart på. Vi har ingen pauser. De behandler os som slaver. Det handler kun om penge. Vi får intet ud af at klage, fortæller chaufføren.
Træthed ér en risikofaktor
Forelagt filippiners forklaringer siger dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, at træthed er en enorm vigtig risikofaktor og en alvorlig sag.
– Træthed kan virke ligesom alkohol. Man får langsommere reaktionstid og handler forkert. Det er lidt som at få en pose over hovedet. Det er selvfølgelig meget farligt, siger han og nævner et resultat fra en anden undersøgelse:
Har chaufføren kørt otte timer i træk, stiger ulykkesrisikoen med 70 procent fra den ottende til den niende time. Fra den niende til den tiende time stiger risikoen for at blive impliceret i en ulykke med 300 procent.
Risikoen er stor for andre bilister
Jesper Sølund understreger, at man i undersøgelsen specifikt har målt på lastbilchauffører.
– Tunge køretøjer er impliceret i en tredjedel af alle dødsulykker på vejene. Risikoen er meget stor for andre bilister, der jo slet ikke er beskyttet på samme måde som lastbilchaufførerne, når det går galt, siger han.
Fagbladet 3F forsøgte forgæves tirsdag at få en kommentar fra Karsten Beier, der er direktør for Kurt Beier Transport A/S.