Lastbilchauffør dømt for historisk lovbrud

Det blev til bøde betinget straf, samfundstjeneste og en bøde.

Der går en rum tid, før chaufføren igen må føre lastbil. Genrefoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

En lastbilchauffør fra Esbjerg har, muligvis ufrivilligt, fået betjente fra Tungvongscenter Syd til at spærre øjnene godt op. Sydøstjyllands Politi skriver i en pressemeddelelse, at chaufføren blev stoppet 16. oktober 2018, og at der faldt dom i sagen 29. april 2019.

– Politiassistenten fandt hurtigt ud af, at det ikke var chaufførens eget førerkort, der sad i takografen, som det ellers skal være, siger politiets anklager i sagen, Pernille Moesborg, i pressemeddelelsen.

Chaufføren blev dømt for hele 20 overtrædelser af at bruge en anden chaufføres kort og for at overtræde køre- hviletidsbestemmelserne igen og igen. I det mest bemærkelsesværdige tilfælde havde chaufføren overskredet køre- hviletiden med hele 532%.

Historisk sag

Det er den sidste detalje, der fik Pernille Moesborg, til at tale med store bogstaver, da hun skulle kommentere på dommen.

– Jeg tror ikke, vi i Tungvognscenter Syds historie har set en sag, hvor en chauffør har kørt så meget og hvilet så lidt. Det er en alvorlig sag, siger anklageren.

Chaufføren erkendte sig skyldig, og han blev idømt 70 dages betinget fængsel på vilkår af, at han skal udføre 80 timers samfundstjeneste. Han blev idømt to års frakendelse af kørekort til de tunge køretøjer, og han blev idømt en bøde på 317.500 kr.

Lastbilernes takografer

  • Registrerer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, fx køretider.
  • Lagrer oplysningerne i et elektronisk datalager, som er indbygget i takografen, og på det førerkort, som føreren skal anvende i takografen.
  • Føreren skal anvende et førerkort også kaldet et takografkort.
  • På førerkortet registreres alle førerens aktiviteter i en periode på 28 dage.
  • Når de 28 dage er gået, overskrives tidligere oplysninger på kortet.

Chaufføren overvejer nu, om han vil anke dommen.

Powered by Labrador CMS