Lagkagehuset misbrugt tre i svindelnummer tre gange på to år
Marketingsdirektøren er absolut ikke tilfreds.
Lagkagehuset misbrugt tre gange på to år.
Marketingsdirektøren er ikke tilfreds.
Falske mails fra kendte navne er efterhånden ikke noget særsyn.
De lokker med gode tilbud eller konkurrencer.
Fælles for dem alle der dog, at intentionen er at lokke dig i fælden. En fælde, der let kan komme til at koste dig masser af penge.
Sidst er det herhjemme gået ud over Lagkagehuset.
Falsk konkurrence
En falsk konkurrence – der ser ud til at komme fra Lagkagehuset – er spammet rundt til danskerne.
– Det er jo ikke godt for vores navn og brand og er vildt irriterende, siger Mads Brinks, marketingsdirektør i Lagkagehuset, til Newsbreak.dk.
Det er firmaet selv, der advarer om den falske mail på sin Facebook-side.
“Der er desværre falske konkurrencer i omløb – nu også med vores navn som afsender”, står der blandt andet i opslaget, der også indeholder et billede.
Det billede, kan du se i galleriet over artiklen.
“Hvis du modtager en e-mail, om at du har vundet et gavekort til Lagkagehuset er dette falsk! Vi råder dig til ikke at trykke på nogle af linkene eller videregive nogle af dine informationer”, står der videre.
Kunderne har hjulpet
Lagkagehuset er ifølge marketingsdirektøren blevet gjort opmærksom på den falske konkurrence/spammail af kunderne. Og mange af dem.
– De er kommet ind i vores butikker, der har mailet og de har ringet til os, siger Mads Brinks.
Lagkagehuset misbrugt tre gange
Mads Brinks lægger ikke skjul på, han synes, det er ærgerligt, når sådan noget sker. Og slet ikke godt for forretningens ry og renomme.
Hvad der præcis sker, hvis man klikker videre i den konkurrence, man ifølge mailen kan deltage i, vides ikke.
– For det har vi simpelthen ikke turdet, siger Mads Brinks.
Det turde de hos Ikea, der ugen forinden var udsat for nøjagtig det samme.
Flere falske mails
2. januar kunne Newsbreak.dk nemlig berette om en lignende sag. Dengang var det dog møbelkæden Ikea, der stod for skud.
– Når man klikker – og det skal man ikke – kommer man ind på en side, hvor man skal udfylde nogle personlige oplysninger, bland andet kontooplysninger, fortæller Rikke Andersen, Corporate Communicator, hos Ikea i Danmark, der igen slår fast, at man ikke skal klikke sig videre.
Under tilblivelsen af denne artikel kan en af redaktionens journalister fremvise endnu en falsk mail fra Ikea. Ordlyden i den er i samme stil, i emnefeltet står der ‘IKEA efterårskonkurrence’.
(Den kan du også se i galleriet).
– De er ikke helt ens, der er forskel i ordlyden, fortæller Rikke Andersen, da hun ser den føromtalte mail.
Hvis man nærlæser mailen fremgår det da også, at på trods af, den er underskrevet IKEA-teamet, er afsendt fra leostandefer@aol.com.
Falsk sms
19. december var den også gal hos Ikea. Her kunne Newsbreak.dk fortælle, at møbelkæden var udsat for såkaldt smishing, hvor der blev sendt falske sms’er rundt.
Også her var formålet det samme; at lokke personlige oplysninger ud af godtroende danskere.
– Det er bare rigtigt ærgerligt, at det foregår, siger Rikke Andersen.
Også Rikke Andersen – som Lagkagehuset – opfordrer alle, der får en af beskederne til straks at melde det til Forbrugerombudsmanden.
Det kan du gøre på ‘Klag over spam’.