Længere skoleår kan ramme forberedelsestiden
Regeringens forslag om et længere skoleår kan skade kvaliteten af undervisningen, advarer gymnasielærernes formand.
Der skal mere matematik på skemaet, skrues ned for antallet af studieretninger og indføres længere skoleår i gymnasierne. Det mener regeringen, som tirsdag præsenterede deres forslag i Folketingets åbningstale.
Men et længere skoleår kan skade undervisningskvaliteten, fordi det vil gå ud over lærernes forberedelsestid. Det skriver Jyllands-Posten onsdag.
– Hvis lærerne skal undervise to ekstra uger, skal det jo finansieres, og det kan kun gå ud over den tid, der er til forberedelse. Og det styrker jo ikke fagligheden, tværtimod, siger lærerformanden, Annette Nordstrøm Hansen, til Jyllands-Posten.
Både lærere og rektorer var ellers tidligere på året ude og efterspørge et forlænget skoleår for eleverne i 1. og 2. g ved at forkorte læseferien. I stedet ønskede de at fordele årets arbejdsbyrde mere jævnt og bruge de ekstra uger fra læseferien på kurser med tid til fordybelse.
Men regeringen har andre planer, fortæller socialdemokraternes uddannelsesordfører.
– Vi kommer til at se på, hvordan skoleåret kan udnyttes bedre, da nogle perioder er meget intense, og da nogle elever risikerer at knække nakken i dem. Men vi kommer også flere timer ind i skoleåret, da vi mener, at det er nødvendigt for at hæve det faglige niveau, siger Ane Halsbo-Jørgensen til Jyllands-Posten.
Newspaq