Kvindelige bilister lever farligere end mænd
Et studie af tusindvis af trafikulykker slår så meget fast.
Hvis en kvindelig og en mandlig bilist hver kommer ud for en trafikulykke, er sandynligheden størst for, at kvinden kommer alvorligt til skade. Det er konklusionen på et nyt studie af over 31.000 trafikulykker, registreret mellem 1998 og 2015, som et hold af forskere har udarbejdet fra Virginia Universitet.
Citylab skriver, at studiet af de mange trafikulykker viste, at kører du i en bil fra 2009 eller nyere, er der langt mindre risiko for, at du kommer alvorligt til skade, skulle du køre galt, end hvis du kørte i en ældre model. Det gør sig gældende for begge køn, men hvor risikoen for at komme til skade er blevet mindre, er der stadig større risiko for kvinder end for mænd forbundet med at komme ud for en ulykke.
Jason Forman, der er forsker ved Virginia Universitet, fortæller Citylab, at det værste ved forskernes opdagelse er, at man ikke med sikkerhed kan sige, hvorfor virkeligheden forholder sig, som den gør.
– Selvfølgelig ved vi, at kvinder og mænd er forskelligt indrettet, siger Jason Forman, der forklarer, at man altså godt kan have teorier om, hvad der gør, at kvinder i højere grad end mænd er i fare under trafikulykker. Man har bare svært ved at forklare det med sikkerhed.
Dukker og sikkerhedsseler
Forskerne opererer med den teori, at de fysiske forskelle, overordnet set, på kvinder og mænd, kan betyde, at en sikkerhedssele beskytter mænd anderledes end kvinder.
Det er dog ikke noget, man kan sige med sikkerhed, da man ikke har forsket så meget i det endnu. Et andet problem, forskerne peger på, skal findes i, at de dukker, de såkaldte “crash-test dummies,” der benyttes af bilindustrien til at måle bilers sikkerhed med, er baseret på den mandlige fysik.
Dukkerne har været medvirkende til, at biler i dag er mere sikre end for bare 10 år siden, men blandt forskere er man bekymret for, om sikkerhedshullet mellem kvinder og mænd aldrig bliver lukket, hvis ikke man gør noget ved sagen.
Det kræver, at man systematisk begynder at samle viden ind om, hvad der sker, når kvinder er involveret i trafikulykker, sådan at man en dag kan teste andre dukker end dem, man bruger i dag. De dukker er bygget efter data fra 1970erne og 1980erne, så det er en lang proces, der venter, hvis nogen ønsker at lave nye dukker, og de skal baseres på tal fra virkeligheden.
– Ingen har en interesse i at folk kommer til skade. Men hvis vi skal bruge data fra den virkelige verden, er vi nødt til tålmodigt at vente på, at der kommer data ind fra netop den virkelige verden, siger Becky Mueller, der forsker i vejsikkerhed, til Citylab.