Kundernes valg: Her er de bedste internetudbydere
Presset på danskernes internetforbindelser derhjemme stiller krav om ordentlige hastigheder og stabile forbindelser, og her kan elselskabernes fælles fiberselskab Waoo for fjerde år i træk nu bryste sig af at have de mest loyale kunder.
Det viser den årlige undersøgelse, som rådgivningsvirksomheden Loyalty Group gennemfører af danskernes kundeloyalitet, »BrancheIndex Internet 2015«. Her har 2.800 privatkunder bedømt de internetudbydere, som de selv har valgt. Alle er udbydere af faste internetforbindelser. Mobilt bredbånd er ikke med.
Stabil loyalitet – på alle områder
På en skala op til 100 points scorer Waoo 66 loyalitetspoints og ligger dermed på linie med de foregående to år. Nærmeste konkurrent er de mindre internetudbydere – typisk boligforeninger – med 61 points. Også de har ligget stabilt. I den anden ende af skalaen kommer alle de tre store teleselskaber – Telia med 44 points, TDC med 48 points og Telenor med 49 points.
Waoo topper også med 84 points på spørgsmålet om tilfredshed med hastigheden på internetforbindelsen, selv om den sidste år lå lidt højere, nemlig på 87 points. Til gengæld er der meget langt ned til nummer to, de mindre internetudbydere, der scorer 75 points. Her kommer Stofa, Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, ind på tredjepladsen med 73 points. I bunden ligger Telenor og TDC med 59 points til hver.
Også målt på stabiliteten af internetforbindelsen topper Waoo med 80 points, en lille tilbagegang fra 82 points i 2014 men igen langt foran nummer to, de mindre internetudbydere med 73 points.
De små scorer højest
»Det er ikke så overraskende, at de små selskaber scorer højest i kundeloyalitet. Waoo er nyere på markedet og har fra begyndelsen valgt en teknologi, som er mere fremtidssikret end de andre, nemlig fiber, som giver hurtigere og mere stabile forbindelser og dermed er med til at gøre, at kunderne får en bedre oplevelse. Det, de siger, er faktisk det, man får som kunde. Det er ikke »op til…« en vis hastighed. Så selv om forbindelsen måske er dyrere, føler kunderne, at de får værdi,« forklarer researchkonsulent Nitin Ruparelia fra Loyalty Group.
Waoo er ni elselskabers fælles salgsselskab. Fiberkabler kan levere både internetforbindelse, TV og telefoni, ligesom man kan få via det landsdækkende fastnet og via kabel-TV-net fra f.eks. det TDC-ejede YouSee og det Sydenergi-/SE-ejede Stofa. Men fiberkabler gør det let at få samme datahastighed både ind i og ud ad huset, hvor fastnet- og kabel-TV-abonnementer typisk har langt større hastighed ind i end ud ad huset.
De mange nye filmstreamingtjenester som Netflix og HBO benytter internetforbindelsen, så man kan se film på sin computer, sin tavle-PC eller sin mobiltelefon. Film kræver dog en solid forbindelse for at undgå irriterende hakker undervejs. Det samme gælder brugen af onlinespil, som også oplever en voldsom vækst.
»Det er rigtigt, at leverandørerne af faste forbindelser varierer meget geografisk i Danmark, men kunderne har foretaget et aktivt valg og er tilfredse med, hvad de har valgt,« siger Nitin Ruparelia.
Bedre overblik med Tjekditnet.dk
Erhvervsstyrelsen, som er Danmarks øverste telemyndighed, åbnede 13. marts den nye, gratis nettjeneste Tjekditnet.dk. Her kan man lige nu taste sin adresse ind og se, hvilke udbydere der overhovedet kan levere internetforbindelser, hvor man bor. Omkring maj vil også alle mobilforbindelser dukke op på Tjekditnet.dk, hvor man desuden kan måle sin forbindelses hastighed og dermed se, om den lever op til, hvad man faktisk betaler for.
»Tjekditnet.dk vil helt sikkert skabe mere gennemsigtighed og gøre folk påmærksomme på, hvilken internetforbindelse de har. Og selv boligforeninger kan tage spørgsmålet om en ny leverandør op på generalforsamlingen,« siger Nitin Ruparelia.
Ifølge Erhvervsstyrelsens officielle telestatistik, hvis nyeste udgave allerede er trekvart år gammel og er gjort op ved udgangen af juni 2014, var der da 2,33 millioner faste bredbåndsabonnementer i Danmark svarende til, at 41,3 af hver 100 danskere har en fast forbindelse. Dertil kommer 6,25 millioner mobile bredbåndsabonnementer, hvoraf de 1,14 millioner er dedikerede dataabonnementer, mens resten indgår i et almindelige mobilabonnement.