Kørselsfradraget falder for disse personer
Landsskatteretten sætter grænser for, hvor meget udlændinge i Danmark kan få i befordringsfradrag. Polak får nu skattesmæk efter at have fratrukket ture hjem til familien.
En polak får forhøjet sin skattepligtige indkomst over tre år med samlet 173.000 kroner. Det sker efter, at Landsskatteretten har set på mandens befordringsfradrag.
Det skriver Fagbladet 3F.
Manden begyndte som ferieafløser i Danmark og fik senere fast job. Han har lejlighed og adresse i Danmark, men kone og børn i Polen. Han har på årsopgørelsen til det danske skattevæsen fratrukket kørslen hjem til familien.
(Artiklen fortsætter under videoen)
Men Landsskatteretten fastslår, at han havde arbejdet så længe i Danmark, at hans ”sædvanlige bopæl” er her. Derfor kan han ikke få kørselsfradrag til Polen.
– Hvis udlændinges reelle bopæl er i Danmark, kan de ikke få fradrag for kørslen til hjemlandet, siger chefkonsulent Henning Boye Hansen fra revisionsselskabet BDO. Polakker vil givetvis ikke kunne få fradrag for eksempelvis weekendbesøg hos familien, hvis de ligesom i den aktuelle sag reelt bor i Danmark.
I galleriet ovenfor kan du se taksterne for kørselsfradrag.
Kørte mere på grund af fødsel
Polakken har argumenteret med, at han har været på ekstra mange ture til Polen, fordi hans kone har født. Men det spiller ingen rolle for hans fradragsret, fastslår Landsskatteretten.
Efter skattereglerne kan en person kun have én ”sædvanlig bopæl”. Det er for polakkens vedkommende i Danmark, sammenfatter afgørelsen.
Det begrundes med, at han har fuldtidsstilling i Danmark, har lejet bolig og er tilmeldt det danske folkeregister. Hans kørsel til Polen er en privat udgift, afgør Landsskatteretten.
Men polakker er ikke totalt udelukkede fra at få kørselsfradrag mellem Polen og Danmark. De kan trække fra ligesom vestjyske bygningsarbejdere kan, når de arbejder fra mandag til torsdag i København.
Men Skattestyrelsen oplyser, at der ved ekstraordinært lange afstande er et skærpet krav om dokumentation for befordringen.
– Jo længere køretur, des større er sandsynligheden for, at Skattestyrelsen beder om beviser for, at man virkelig har kørt. Der rejses hvert år sager om det, og Skattestyrelsen vinder de fleste gange, fortæller Henning Boye Hansen.