Kørsel på elløbehjul: Det skal du vide
Du kan komme slemt til skade på elløbehjul, hvis du ikke passer på.
Du har med garanti set folk køre rundt på elektriske løbehjul, hvis ikke har du måske hørt om dem i nyhederne eller blot set dem smidt rundt omkring på gader og stræder.
En ting synes sikkert og vist – og det er, at den nye transportform er kommet for at blive.
Men hvordan er det nu lige med de løbehjul? Skal man have kørekort for at bruge dem? Eller skal man bruge cykelhjelm, hvis man skal følge loven? Det er nok nogle af de spørgsmål, som man har undret sig over i den seneste tid.
Det er måske endda en af de ting, som en række danskere overvejer at smide under juletræerne i år, hvis pengepungen er velpolstret.
Men i videoen over artiklen, der får du alle svarene på forhåbentligvis de fleste spørgsmål.
Flere skader
Det er yderst populært at benytte et el-løbehjul som transportmiddel. Men det er i høj grad også forbundet med en risiko. Faktisk er antallet af knoglebrud og hovedskader overraskende stort. Det skriver flere amerikanske medier. Blandt andet The Verge og U.S. News.
Artiklerne er baseret på et studie lavet af Public Health and Transportation Departments i Austin, Texas, i samarbejde med Centers for Disease Control and Prevention.
De to instanser har i en tre-måneders periode, fra 5. september til og med november 2018, registreret brugen af el-løbehjul i Austin. Observationerne viser, at tranportmidlet i perioden er blevet benyttet i ialt 182.333 timer, og at der er blevet kørt 891.121 kilometer fordelt på 936.110 ture. Desuden, at der i perioden er sket 271 uheld med personskade til følge. Det svarer til 20 personskader per 100.000 ture.
Hovedskader udgør halvdelen
I 190 tilfælde var det føreren af løbehjulet, der kom til skade, mens det i de øvrige tilfælde gik ud over andre. Specielt fodgængere og cyklister.
Næsten halvdelen af de 190 skadede løbehjulsbrugere fik hovedskader, mens 70 procent fik skader på hænder, håndled, arm eller skulder. I 55 procent af tilfældende gik det ud over ben, knæ, ankler og fødder, mens 18 procent fik skader i bryst eller maveregionen.
Femten procent af hovedskaderne var traumatiske hjerneskader, som kunne have været undgået, såfremt den tilskadekomne havde båret hjelm. Det gjorde blot én ud af 190.
Det hører også med, at de indsamlede data udelukkende er baseret på tilskadekomne, der fik akut medicinsk behandling efter deres uheld. Derfor vurderer forskerne også, at det reelle antal uheld og tilskadekomster er større end studierne viser.
Resultatet af undersøgelserne har medført, at sundhedsmyndighederne nu opfordrer til, at der med den stigende brug af el-løbehjulene nu skal sættes ind med øget og bedre undervisning omkring sikkerhed og betjening af transportmidlet. Desuden, at undervisningen specielt skal rettes mod unge mellem 18 og 29 år, som stod for næsten halvdelen af uheld og skader.