Kopivarer koster EU-landene milliarder

Foto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Det skulle have været en Gucci-taske, men i virkeligheden var det en billig kopi fra Asien. Hvert år køber tusinder af EU-borgere mærkevarer, der viser sig at være en uægte efterligninger.

Men hovedpinen er ikke kun den enkelte forbrugers. En ny rapport fra EU fastslår, at kopier af tøj, sko og accessories hvert år koster unionen 26 milliarder euro, knap 200 milliarder danske kroner, mens 363.000 arbejdspladser vurderes tabt.

I alt udgør kopier af tøj, sko og accessories ti procent af det samlede salg i EU, og dermed mister ærlige producenter og forhandlere markedsandele – med tabte indtægter og arbejdspladser til følge.

Det er særligt handlen over internettet, der har åbnet sluserne for de billige kopier, der ofte bliver produceret i lande i Asien.

Hos tøjbazaren Trendsales, hvor tusinder af danskere hver dag sælger og køber tøj af hinanden, har man været tvunget til at adressere de mange kopivarer med et helt særligt fokus, fortæller underdirektør Eva Kemp.

»Vi har brand-specialister siddende, der tjekker alle annoncer og undersøger, om der er noget mistænkeligt, der kan pege i retning af, om der er tale om en kopivare,« siger hun.

Underdirektøren fortæller, at det er særligt er dyre designertasker og sko, der forsøges efterlignet i billigere kopier.

»De bliver hele tiden bedre og bedre. Og inden for kopierne er der også stor forskel. Du kan eksempelvis købe en meget billig kopi af en Chanel-taske, og du kan købe en, der er ret dyr, og derfor også i bedre kvalitet,« siger Eva Kemp.

Som en af de nye trends bliver dyre makeup-artikler også kopieret.

»Det griber mere og mere om sig. Vi opererer også med højtider, hvor der er særlig mange kopivarer. Her efter sommerferien er der særlig mange kopivarer, når folk eksempelvis har været i Tyrkiet og kommer hjem med falske artikler,« siger Eva Kemp.

Hun undrer sig over reglerne herhjemme.

»Det er ikke ulovligt at købe kopivarer med hjem fra udlandet, men man må ikke sælge dem videre. Hvis du tager til udlandet, kan du nogle steder få en kæmpebøde, hvis du bliver taget i at gå rundt på gaden med falske Rayban-briller,« siger underdirektøren for Trendsales.

Hos Forbruger Europa, der rådgiver forbrugere om køb i andre EU-lande, fortæller leder Lars Arent, at det særligt er handel over nettet, der kan give udfordringer.

»Danskerne er dygtige til at handle over nettet, men vi oplever også, at det kan være en øvelse, der er mere vanskelig, end man tror. For svindlerne er der masser af muligheder for at oprette hjemmesider, der til forveksling lidt etablerede forretninger, men som i virkeligheden snyd og svindel,« siger Lars Arent.

»Vi oplever eksempelvis mange, der har købt kopiure, som de tror, er originaler. Det kan også være forbrugere, der har fundet gode tilbud på løbesko på hjemmesider fra Storbritannien eller Tyskland, men som opdager, at der er tale om falske varer,« siger han.

Rapporten er den anden ud af 12 planlagte rapporter om den økonomiske betydning af piratkopiering og varemærkeforfalskning inden for forskellige sektorer i EU.

Powered by Labrador CMS